Debat

Frem med machokøllen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den for tiden florerende konsensuskultur er dogmet: Det strømlinede - ensartethed - synkroniseret tankevirksomhed - det korrekte. I pædagogisk sammenhæng betyder det blandt andet, at lærerne skal organiseres i team, hvor den forenede pædagogiske potens så skal udløses.

Alt - også det absolut uspiselige - koges sammen til en homogeniseret grød - uden krydderi - uden smag - hvor alle er lige lidt og lige glade.

Til Jantelovens 1. bud: 'Du skal ikke tro, du er noget' burde tilføjes: 'uden dit team'!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor er al individuel tankevirksomhed suspenderet og uønsket indtil videre!

I konsensuskulturen er der ikke brug for det uortodokse - det kantede - improvisationen. Det skaber utryghed og ubalance. Og det betyder mindre, om det, du gør, er uhensigtsmæssigt eller forkert - blot der formelt er enighed om det i dit team! Din opgave er ikke at skabe pædagogik - men at administrere! Teamets sjæl er din sjæl! Fra nu af gælder gennemsnittets lov: Ikke for varmt - ikke for koldt. Rigtigt gættet: Lunkent!

Det deprimerende er ikke, at magteliten - og dem, der tror, de tilhører den (det er de fleste) -ønsker denne ensretning. Det er forståeligt. Det giver en stærk magtstruktur i tider, hvor kongehus og kirke har mistet deres betydning. Nej, det fortvivlende er, at tilstanden legaliseres af alt for mange kolleger. Pæne, velrenommerede mennesker, der fra deres faste plads på 20. år - eller mere - så forudsigeligt som solens gang udveksler de af eliten kreerede teorier og synspunkter med de samme nikkende og kvitterende kolleger.

Og undertiden tror, at de fine ord og teser er af egen avl - og dermed bliver offer for både be- og selvbedrag! Bestemt ikke i nogen ond mening, men man vil så nødigt mene noget 'forkert'.

Et eksempel på den pædagogiske konsensusvirkelighed er de digre ringbind med alskens ideer til tværfaglige emnearbejder med mere, der, som folkeviser i fordoms tid, rundsendes i det ganske land: Nu vil vi i uge 21 være 'sunde'. Derfor gør alle børn og lærere vitterligt i uge 21: spiser - taler - tænker - mimer - synger - skriver - er frække - på en sund måde.

Og alle er glade, fordi det er skønt at være sund. Og det bliver ikke ringere, hvis vi kan lokke lokalpressen til at bivåne vores sundhedsorgasme.

Indtil uge 22, hvor vi finder colaerne, smøgerne og franskbrødet frem igen. Livet er nu skønt - det meste af tiden!

Så er der fred indtil uge 117, hvor vi lige snupper emnet 'kønsroller' i stenalderen.

Er allerede ved at udtænke, hvordan jeg kan lave en rigtigt fræk og macho kølle.

Niels Christian Christensen

Hjørring