Debat
Vold mod folkeskolen!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Anklagen lyder på vold mod den danske folkeskole, og straffen er »fodlænke« i to år. Så kan de lære det, kan de! - for at bruge deres eget sprog.
Folketinget har travlt, for ferien står for døren - også for dem. Men modsat jer så har ikke alle på tinget fortjent den. De har ikke færdiggjort deres arbejde.
Endnu et skoleår er ved at slutte, og endnu en gang må vi konstatere, at de ubønhørlige angreb på folkeskolen fortsætter. Kommunerne er sat i en umulig situation, og medmindre der sker mirakler ved forhandlingerne mellem regeringen og kommunerne, bliver presset mod folkeskolen forlænget.
I foråret bestilte statsminister Lars Løkke så et eftersyn af folkeskolen, og i sidste uge blev rejseholdets ti anbefalinger offentliggjort. Nu går politikerne så i tænkepause og fremsætter i løbet af efteråret sandsynligvis en række forslag, der vil bringe folkeskolen på »ret køl«.
Lad os bruge dommen til at lænke politikerne til skolen, lad os indgå partnerskab, lad os komme i dybden og ikke blot få en beslutningsproces baseret på godt en måneds aktiviteter i rejseholdet.
Der er anbefalinger, der er gode og forskningsbaserede, men der er desværre også nogle meget letkøbte af slagsen. Anbefalingerne bærer præg af at være udarbejdet under tidspres og underkastet ideologiske holdninger, der ikke har hold i virkeligheden.
Vi skal selvfølgelig bruge det positive, men vi er nødt til at bekæmpe det negative.
Der er intet belæg for, at offentliggørelse af testresultater, opløsning af klassefællesskabet og minimering af tiden til forberedelse fører os frem mod en bedre folkeskole.
Hvis det halter i folkeskolen, så er det blandt andet, fordi resurserne er knappe og reducerede gennem de sidste år. Dette er talmæssigt beviseligt og i meget god overensstemmelse med det fald i serviceniveau, tillidsrepræsentanterne har indberettet på: Færre timer, flere elever i klasserne, manglende støtteundervisning, færre lejrskoler og færre midler til undervisningsmaterialer.
Vi kræver, at ansvarlige politikere forholder sig til behovet for resurser til undervisningen. Vi vil gerne være med til at gøre folkeskolen endnu bedre. Vi bidrager gerne med viden og arbejde, men vi må have noget at gøre med. Folkeskolen er absolut en investering værd.
»Lene så Pia i en løkke.
Pia så Lene i en løkke.
Løkke så ingen løkke«.
Frit efter Søren, Mette og lille Jep.
Læs og forstå dette og ryk videre til sommerferien. Nyd den.