Debat

Ledernes snigløb på metodefriheden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professionelt er det svært at tage Skolelederforeningen seriøst, når den som et bidrag til 360-graders-eftersynet af folkeskolen angriber lærernes metodefrihed, til fordel for at lederne skal diktere, hvilke metoder der skal undervises efter.

Det kan man vist kun kalde en provokerende og foruroligende udmelding fra en afdeling af DLF.

I arbejdstidsaftalen fra 2008 lægges der op til, at lederne for alvor skal tage deres pædagogiske ledelsesansvar på sig og indgå i en tæt dialog med lærere om deres undervisning. »Ledelsen og lærerne skal løbende være i dialog om mål og resultater«, står der. I de foreløbige evalueringer af arbejdstidsaftalen efterlyser lærerne, at lederne bruger mere tid på denne dialog.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det ville være en god begyndelse, hvis Skolelederforeningen begyndte med at imødekomme lærerne på dette punkt. Og det ville være befriende, hvis foreningen ville ytre sådanne kontroversielle synspunkter i hovedstyrelsen, hvor skoleledernes formand Anders Balle jo sidder, i stedet for som tyve om natten at angribe lærernes professionelle ret, gerne udført i dialog og samarbejde, til at finde frem til de mest velegnede undervisningsmetoder.