Folkeskolens leder:

Hold helt ferie

Underrubrik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når disse linjer læses, har de fleste af Folkeskolens læsere kun en enkelt arbejdsuge tilbage inden ferien. En uge, hvor de sidste ting skal rundes af i klasserne, og glemsomme elevers lånebøger skal kradses ind. Hvor teammedlemmer holder hektiske møder, materialebestillinger tjekkes, og det nye skema studeres. Plus en masse andet vigtigt. Og så selvfølgelig alt det private, der også skal nås. Ferieplanlægningen, der skulle have været på plads, bøger, der skal afleveres og hentes på biblioteket, avisen, der skal flyttes til sommerhuset. Og så videre.

Og så kommer den laaange ferie. Som til august vil virke alt for kort!

Så beslut nu, hvilke dage du vil bruge til at gøre planerne for næste skoleår færdige, bestem hvilken fagbog der skal læses, og hold så helt ferie resten af tiden. Rens krop og sjæl for skoletanker og -planer. Og vælg Pia Juuls eller Håkon Nessers nyeste spændingsbøger frem for Nye Fælles Mål 2009 og Niels Egelunds nyeste om specialundervisning.

Det er et privilegium at være lærer. Det er vidunderligt at opleve, hvordan elever lærer, og hvordan de udvikler sig. Men lige så berigende som det kan være at være lærer, »lige så uoverkommeligt kan det være at holde skole«, som filosoffen K.E. Løgstrup har formuleret det. »Det betyder«, sagde han i en jubilæumsforelæsning på Danmarks Lærerhøjskole i 1981, »at hvad der mislykkes mellem voksne indbyrdes, skal lykkes i lærerens forhold til børnene og de unge«.

Er det ikke urimeligt? Betyder det ikke, at der stilles overdrevne forventninger til skolen, spurgte Løgstrup. Nej, svarede han selv: »Man kunne lige så godt sige tværtimod«. For »forældre, det offentlige, erhvervslivet kan ikke forlange, at skolen skal være bedre end den kultur, som den får sit indhold og sine opgaver fra. Samfundet har den skole, det fortjener«.

Sådan!

Men, fortsatte han. »Lige så uoverkommeligt det er at holde skole, lige så spændende er det«.

Deri består det berigende, det privilegerede. Det, at få lov til at være med til at lære børn og unge færdigheder og kundskaber. At være med til at give dem tilværelsesforståelse og opleve, at de udvikler sig til myndige borgere, der kan handle både alene og sammen med andre.

Netop fordi lærerarbejdet er så spændende, berigende og livsbekræftende, er det også altædende. Man kan ikke bare slukke for de tanker, ideer og bekymringer, der hele tiden melder sig til den praktiske hverdagsrealisering af »det uoverkommelige«. Tankerne dukker selvfølgelig - og heldigvis - op, mens man forbereder sig og holder teammøde. Men de melder sig også under bruseren, i bussen eller bilen eller under Tv-Avisen. Og det tærer på den mentale energi.

Det er derfor, du skal planlægge sommeren, så du får indhegnet forberedelsesarbejdet og skruet ned for skoletankerne. Så du kan holde din velfortjente ferie.

Thorkild Thejsen, ansv. chefredaktør, tt@dlf.org