Anmeldelse
Kolorit - for 4., 5. og 6. klasse
Matematiksystemet "Kolorit"
Med dette nye sæt dækker "Kolorit" nu indskoling og mellemtrinnet. Tanken er, at det skal udbygges til også at dække overbygningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I takt med at målet for matematikundervisningen på visse punkter har ændret karakter, er mange gamle matematiksystemer blevet ubrugelige, og en mængde af nye har set dagens lys. Fælles er, at der i langt højere grad lægges vægt på "hverdags"-matematik og matematik i anvendelse. Matematikforståelse kommer i stedet for tom indlæring, og computeren skal i brug så ofte og tidligt som muligt. "Kolorit for mellemtrinnet" er ingen undtagelse.
Fakta:
Titel: Kolorit - for 4., 5. og 6. klasse
Forfatter: Ole Freil, Thomas Kaas
Forlag: Gyldendal
Med dette nye sæt dækker "Kolorit" nu indskoling og mellemtrinnet. Tanken er, at det skal udbygges til også at dække overbygningen. De didaktiske overvejelser bag "Kolorit på mellemtrinnet" er, at eleverne opøves i at udvikle metoder, regler og sammenhænge inden for matematikken for at udvikle deres forståelse.
Opbygningen af systemet sikrer, at læsesvage elever kan sætte sig ind i de forskellige problemstillinger. Gennem blandt andet spil lærer eleverne at eksperimentere, ræsonnere og argumentere for at løse problemerne. Ved inddragelse af konkrete materialer får eleverne et ekstra tankeredskab. Læreren kan undervisningsdifferentiere gennem opgaveløsning på flere niveauer og gøre det matematiske sprog tilgængeligt på flere niveauer. Eleverne får mulighed for at anvende de lærte færdigheder og for at arbejde i grupper eller individuelt
Til hvert klassetrin findes en grundbog, to arbejdsbøger og en lærervejledning. Grundbogen er med stift bind og dermed en flergangsbog, hvorimod de to arbejdsbøger er tynde, til at skrive i og elevens egne.
Grundbogen er på hvert klassetrin bygget op med 20 forløb, der har et matematikfagligt eller tematisk udgangspunkt.
På hver enkelt side findes tydelige markeringer for: fællesside, gruppeside, aleneside, lektieside, rød arbejdsbog. Disse markeringer gør det nemt at organisere undervisningen, så såvel mundtlighed som individuel fordybelse og træning tilgodeses.
Den ene arbejdsbog indeholder forløb med opgaver og øvelser i tilknytning til grundbogens emner og er tænkt som elevens individuelle træning. Den anden indeholder flere øvelser af forskellig sværhedsgrad, men på et højere niveau. Den tilgodeser såvel elever, der har behov for yderligere træning, som elever, der har behov for større udfordringer.
"Kolorit for mellemtrinnet" har et flot layout. Den tykke grundbog er taskevenlig, og hele to engangsarbejdsbøger vil vække begejstring hos eleverne. At også læsesvage elever tilgodeses, er en meget vigtig fornyelse i matematikundervisningen, da læsesvage elever ikke nødvendigvis også har matematikfaglige problemer, men ofte kommer til kort med lange tekststykker.