Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nu hvor de skriftlige prøver i 9.-klasserne er startet, spekulerer jeg på, hvorfor jeg ikke må rette mine elevers matematikopgaver. Nu skal en vildtfremmed lærer rette dem, og jeg spekulerer på, hvorfor der er blevet oprettet censorkorps i kommunerne. Hvad er formålet? Vil vedkommende kontakte den beskikkede censor, hvis det viser sig, at eleven har regnet rigtigt, men har brugt et forkert facit fra en tidligere opgave? Eller er det bare ærgerligt?
Er grunden til censorkorpset den sædvanlige, at vi, der underviser en klasse, ikke er gode nok? Er man bange for, at vi snyder, eller? Jeg kan komme med mange forslag, men sidder tilbage med en følelse af, at man ikke har tillid til os. Tænk, hvor ville det være rart, hvis jeg kunne følge mine elever helt til døren og ikke som nu afslutte uden at vide, om de klarer sig godt eller dårligt.
Og om den nylige it-skandale: Tænk, at man sætter en utrolig masse it-mennesker til at starte et kæmpe apparat. Og så går serveren ned på den første dag med udtræksprøver. Det må ikke - bør ikke - ske. Det virker ualmindelig amatøragtigt, og man sidder tilbage med en følelse af, at alting bare sker så hurtigt, at man ikke har tid til at teste systemet ordentligt.