Specialundervisning
Læseundervisning eller social træning?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Anette Kreutzer Kvist og Ann Rytter Westerberg
Den gule serie nummer 64
96 sider, 138 kroner
Landsforeningen af Læsepædagoger
Telefon 9650 8090, www.laesepaed.dk
'Urolige' elever forstyrrer sig selv og andre. Der arbejdes ofte ret ensidigt med disse elevers sociale og emotionelle vanskeligheder, medens læseundervisningen prioriteres lavt. Det bør ændres ifølge de to forfattere. Vi forværrer disse elevers skolegang og fremtidsudsigter, hvis vi ikke også forsøger at give dem nogle brugbare læsefærdigheder. Det er altså ikke et 'enten-eller' men et 'både-og'. Der skal ikke alene arbejdes med elevernes sociale kompetencer, men også sideløbende med deres læsefærdighed.
Rapporten bygger på to specialeopgaver ved speciallæreruddannelsen på Danmarks Pædagogiske Universitet.
Første afsnit handler om menneskets udvikling i et samfund, der er kendetegnet ved opbrud og forandring. I andet afsnit gennemgås forudsætninger for undervisning i læsning og stavning. Her gives en kortfattet og udmærket oversigt over de seneste årtiers læseforskning.
Dernæst gennemgås to cases med Jan på ti år og Mie på ni år. Elevernes problemstillinger afdækkes og beskrives, og relevante undervisningsforslag med realistiske mål stilles op.
Rapporten er velskrevet. I disponeringen af stoffet aner man specialet. Hvis lærere skal arbejde i dybden med større teoretiske problemfelter og afprøve dem i praksis, vil det ofte være i forbindelse med et uddannelsesforløb. Det er udmærket, at dette arbejde gøres tilgængeligt for en større kreds via denne publikation.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig forfatternes ønske om en opprioritering af læseundervisningen for denne elevgruppe. Læseundervisningen kan ikke løse disse elevers socio-emotionelle problemer, men hvis disse elever også belastes med læseproblemer, bliver de dobbelt ramt. Hvis eleverne udvikler brugbare læsefærdigheder, har de langt bedre muligheder for at klare sig i dagens samfund.
Rapporten anbefales til de fagpersoner, der arbejder med disse elevgrupper.
Tove Kettner Heiberg