Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis spørgsmålet drejer sig om fortsættelsen af digital kopiering fra nettet til undervisningsbrug, så er de færreste af os vel egentlig i stand til at komme med et fyldestgørende svar. Efterhånden har vores viden om Copy-Dan-aftaler og brugen af skolens kopimaskine fundet en passende balance. Men når det drejer sig om nettet og måske endog om lydfiler, bliver de fleste af os vist svar skyldig. Hvad må man egentlig? Tør vi overhovedet begive os ind i den jungle, det er at beskæftige sig med lydfiler hentet fra nettet.
'Hvad må jeg?' er imidlertid også titlen på en håndbog om ophavsret skrevet af Hanne Bender og udgivet af www.dansk-it.dk
Og så er man straks lidt bedre rustet, for her gennemgås den nyeste lovgivning i et letlæseligt sprog, og der suppleres med praktiske eksempler. Man kan selvfølgelig også gå direkte til kildeteksten, nemlig ophavsretsloven. Den findes på www.ophavsret.dk
Men mon ikke man får mere ud af Kulturministeriets side om digital kopiering på www.kum.dk/sw5386.asp
Og for eleverne er Emu'en nok det allerbedste sted, se www.emu.dk/gsk/webetik/ophavsret
Et pædagogisk sted at starte med at lytte til musik på nettet findes på www.sfskids.org, hvor The San Francisco Symphony byder velkommen til et rigtig sjovt og lærerigt musiksted om det klassiske symfoniorkester for begyndere i alle aldre. Nogle gange er amerikanerne altså bare super gode til inspirerende, lærende netleg, her med musikeksempler fra hele det klassiske repertoire.
Et andet internationalt sted findes på www.thenationalanthems.com. Her kan man finde alverdens landes flag og nationalmelodier med den originale tekst og en oversættelse til engelsk. Ved klik på flaget kan man høre melodien. Noget tilsvarende findes flere steder på nettet, blandt andet på det mere omfattende www.emulateme.com/anthems og på www.copsrus.com/anthems
Alle steder drejer det sig om midi-filer, og man må kopiere til studiebrug.
Vil man hellere blive i Danmark, er der en del sange med tekst og melodier at hente på www.danskesange.dk og, især de lidt ældre, på www.ugle.dk/sange.html
Begge steder har en god forklarende tekst omkring copyright-problematikken.
Er børnene mere til sjove lyde, og man ikke lige har mod på eller tid til selv at indspille nogle, er der mange sjove at hente på www.klatten.dk/lyden/lyden.htm
Alle lydene er listet med navn og størrelse, det er bare at højreklikke for at downloade en lyd.
www.musikbibliotek.dk er de danske musikbibliotekers præsentation på nettet. Man kan lytte til gratis og lovlige musikfiler, især klassisk og jazz. Siden kræver dog tilmelding via en online-webformular, hvorefter man modtager en e-mail indeholdende en adgangskode samt en internetadresse, hvor en musikafspiller kan downloades. En sådan procedure har vi måske endnu lidt svært ved at håndtere i en almindelig skolehverdag. Men hvem ved, it-verdenen kan jo hurtigt ændre sig, også ude på skolerne. Århus Kommunes Biblioteker har en rigtig god informationsside om netmusik på www.aakb.dk/sw1933.asp
Noget lignende findes på www.musiknet.dk, en informations-server med oplysninger om dansk musik på internettet.
www.musikanten.dk er et kontaktsted for musikere og musikinteresserede i alle aldre og inden for al slags musik. Udviklet af bibliotekerne som et sted, hvor man kan finde nogle at spille sammen med eller at købe en brugt guitar af.
www.mic.dk informerer om dansk musik nationalt og internationalt, nok mest en side for voksne. Det gælder også www.musikinfo.dk, Dansk Musik Årbog, med et link til noget så specielt som Digital Download Day, www.digitaldownloadday.com, hvor man på udvalgte dage kan hente gratis musik. Eller prøv at søge efter alverdens lyde på www.findsounds.com
Det kan således godt lade sig gøre at finde steder på nettet, hvor man kan slippe eleverne løs for at finde musik, for eksempel til deres digitale produktioner.
Men sørg først for, at de kan svare på spørgsmålet: Hvad må jeg?