Principper for sammensætning

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De skoler, Folkeskolen har talt med, har to principper til fælles, nemlig at klasserne skal være lige store, og at piger og drenge skal være ligeligt fordelt. Derudover har skolerne følgende principper:

Lille Næstved Skole, fire spor:

- Elever med kendte behov for støtte fordeles ligeligt i klasserne.

- Klasserne dannes af elever med bopæl i samme del af skoledistriktet.

- Forældrenes ønsker opfyldes så vidt muligt.

Åbjergskolen, Frederikssund, tre spor:

- Alle klasser består af en blanding af såkaldte svage og stærke elever.

- Geografiske hensyn, så børn fra samme landsby kommer i samme klasse. Hvis der kommer 20 børn fra samme landsby, bliver eleverne dog delt af hensyn til klassens resterende fire-fem elever.

- Forældrenes ønsker opfyldes så vidt muligt.

Toftegårdsskolen, Faaborg, to spor:

- Klasserne skal ligne hinanden, så der er børn med forskellige kompetencer og fra forskellige boligområder i begge klasser.

- Hvis eleven har en storesøster eller -bror i a-sporet, så kommer eleven så vidt muligt i a-klassen.

- Forældrenes ønsker opfyldes så vidt muligt.

Lindeskovskolen, Nykøbing Falster, tre spor:

- Tosprogede elever fordeles ligeligt på klasserne.

- Forældrenes ønsker opfyldes i høj grad.

Frøslev-Padborg Skole, to spor:

- Jævn fordeling af særligt vanskelige elever.

- Forældrenes ønsker opfyldes i den udstrækning, det kan lade sig gøre.

Bangsbostrand Skole, Frederikshavn, fire spor:

- Eleverne spredes, så der sidder børn på forskellige intellektuelle niveauer i alle klasser.

- Der skal være balance mellem rolige og urolige elever i klasserne.

- Piger og drenge skal være ligeligt fordelt.

- Eleverne spredes, så der går børn fra villakvarterer og boligblokke i alle klasser. Dog har alle elever klassekammerater i nærheden af deres bopæl.

- Elever, der skal tages særlige hensyn til, for eksempel på grund af et handicap, spredes.

- Forældre kan ikke afgive ønsker.

Bemærkninger: Eleverne sættes først sammen i klasser, når de har gået i børnehaveklasse i et halvt år.