Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Anni Herfort svarer på alle nej-indlæg i dette blad. Svarene bærer præg af tågesnak og overtro: Hun tror, kommunen vil betale det samme for skolen som hidtil. Men vi andre mangler samme overbevisning, når et simpelt regnestykke fortæller, at en skole (50 lærere) vil have 3.000-5.000 ekstra timer, når den nye pulje (125) samarbejdstimer er delt ud, og resten er uforandret. Glem ikke, at vor nuværende F-tid plus 70-timerspuljen har forhindret kommunerne i at spare på os. Kursværdien på U-timer er ifølge den nye aftale faldet med cirka 20 procent (for lærere med 21 U-timer) og endnu mere for lærere med flere U-timer. Selvfølgelig er Kommunernes Landsforening tilfreds, men at Anni Herfort også er tilfreds, er uforståeligt. På hver tredje spalte i dette blads debatafsnit udlægger hun et tågeslør over hele aftalen med kommentarer som: 1. Det er meget svært at kommentere dine beregninger. 2. Aftalen sikrer lærerne et professionelt råderum. 3. Arbejdstidsaftalen er fagligt forsvarlig. 4. Alle får den nødvendige tid til såvel individuel som fælles forberedelse.
Ad. 1. Beregninger kan modbevises eller accepteres. 2. Hvordan skal 'professionelt råderum' forstås? 3. og 4. Ordene 'fagligt forsvarlig' og 'nødvendig tid' giver indtryk af, at vi har for meget tid i dag.
Hvordan skal tillidsmanden forhandle tid til teamsamarbejde med de store forskelle i brugt tid og effektivitet? Skal der indføres nye 'fedte....tillæg', når nye eller gamle lærere skal have tildelt ekstra F-tid? Skal vi til at gå tiggergang for at udføre vort arbejde med selvrespekt? Jeg forstår godt, at min inspektør rullede med øjnene, da jeg spurgte, hvad han ville stemme, hvis han var lærer.
Husk at stemme nej!
Gøsta Roat Pedersen
Stengårdsskolen, Ølstykke
Svar
Du har fuldstændig ret, beregninger kan modbevises eller accepteres. Men det kræver, at man er i besiddelse af de konkrete oplysninger, det vil sige nuværende arbejdsfordelingsplan med videre, hvilket selvfølgelig ikke vedlægges et læserbrev. Samtidig er de forudsætninger, der lægges til grund for regnestykket, jo også vigtige. Jeg har også set nærmere på et konkret regnskab for en hel skole, hvor udgangspunktet for henvendelsen var, at der ville blive mange ekstratimer med den nye aftale. Da vi fik set på det, var resultatet et andet. Derfor er det ikke muligt at give et entydigt svar uden at være i besiddelse af de konkrete oplysninger.
Anni Herfort Andersen
formand for DLF