Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hu-hej hvor det går. Der regnes og kommenteres - også af dem, der mener, at det slet ikke kan lade sig gøre at sammenligne nuværende arbejdstidsaftale med overenskomstforligets.
Det skyldes nok, at vurderinger af forliget vurderes på 'synsninger'.
Stillingtagen til resultatet må efter min opfattelse i alt for stor udstrækning baseres på tro!
Tror vi på, at kommunerne vil benytte overenskomstresultatet til at fastholde kvalitetsniveauet? Tror vi på, at kommunerne vil kvalitetsudvikle folkeskolen ('Folkeskolen år 2000'!)? eller tror vi, at kommunerne vil benytte chancen til besparelser, læs for eksempel: gratis optag af de 100.000 elever?
Der er for meget, man skal tro for at 'syns', at forliget er godt, så stem nej!
Efter min opfattelse kan man nemlig godt regne på forliget og sammenligne det i forhold til nugældende aftale.
Jeg har prøvet for flere lærere, og resultatet er skræmmende for - for mange!
I diskussionerne høres ofte synspunktet, at kommuner, der - mod forventning naturligvis - vil benytte forliget til 'besparelser', ikke vil få nogle lærere. Det taler jo for sig selv.
Danmarks Lærerforenings opgave er vel i det mindste at arbejde for, at alle medlemmer får rimelige vilkår for deres arbejde - at arbejde for noget, der minder om ens vilkår for alle medlemmer.
Paul Hagh Petersen
kongresdelegeret
Roskilde Lærerforening