Debat
Fælles handling – lad os komme i gang!
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jeg har ikke længere mulighed for at udføre mit arbejde forsvarligt, så jeg bliver desværre en af de folkeskolelærere, der må give op«.
Sådan skrev folkeskolelærer Bine Mathiasen i et debatindlæg i Politiken 21. august. Endnu en lærer giver op og søger væk fra folkeskolen. En lærer med tydelige ambitioner og et ønske om, som hun skriver, »at ændre liv på den gode måde«. Det er ærgerligt - ja, mere end ærgerligt. Det er nemlig udtryk for en alt for tydelig tendens.
Dygtige, ambitiøse og ofte erfarne lærere opgiver jobbet i folkeskolen og giver udtryk for, at skal de fortsætte med at være lærere, skal det være et andet sted. De ville allerhelst blive i folkeskolen, men de kan ikke, fordi vilkårene er for ringe og mulighederne for at være en god lærer ikke er til stede. Bines fortælling udtrykker en kæmpestor ambition om at gøre et ordentligt stykke arbejde. Et udtryk for magtesløshed, der hober sig op.
Vi går glip af et enormt potentiale af velkvalificerede lærere, der arbejder alle andre steder end i folkeskolen. Derfor oplever mange klasser, elever og forældre alt for hyppige lærerskift, og derfor har vi problemer med alt for mange ukvalificerede vikarer, der gør det, så godt de kan, men ikke magter opgaven. Antallet af lærerstillinger er faldet med 15 procent på ti år på grund af besparelser, samtidig har vi rekrutteringsproblemer. Det er den situation, Bine beskriver - og hermed et stort tak for det. Folkeskolen, lærerne og lærerprofessionen skal tages alvorligt, og vi er nødt til at anstrenge os for at forstå, hvorfor vi er havnet i denne situation.
Vi kan skabe forandringer i fællesskab gennem dialog, samarbejde og fælles handling. Og vi har bedre forudsætninger, end det er set længe. Der har bredt sig en bredere erkendelse blandt de politiske partier og i mange kommuner om, at der skal handles. Vi står med et overenskomstresultat, hvor parterne har sagt til hinanden, at nu må vi samarbejde og handle i fællesskab. Det er positivt, men vi kommer ikke uden om det: Folkeskolens økonomi skal forbedres og ikke rammes af nye besparelser, som der lægges op til i flere kommuner. Lærerne skal have bedre rammer for undervisningen, kortere skoledag for eleverne og væk med detailstyringen. Det er tiltag, der kan tiltrække og fastholde lærerne i folkeskolen. Så lad os komme i gang!