Debat

Høj faglighed og feedback vigtigere end mange karakterer

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 6. juni bragte folkeskolen.dk artiklen »Ingen faglige krav til prøver på læreruddannelsen«. Artiklens fokus på modulprøver giver imidlertid et fortegnet billede af læreruddannelsen. Uddannelsen har stærke faglige krav og en række eksaminer, hvor disse bliver afprøvet. Det sker i de afsluttende prøver, som bygger på læreruddannelsens nye kompetencemål. Typisk vil en lærerstuderende skulle til ni kompetencemålsprøver. Otte af disse prøver er med ekstern censor. Det er langt over det fastsatte minimumskrav til ekstern censor for andre videregående uddannelser. Dertil kommer så modulafslutningerne (som folkeskolen.dk's artikel handler om). Men modulerne er altså faglige byggesten i uddannelsen og ikke primært en anledning til en detailafprøvning af de studerende.

Når det er sagt, så er det da helt meningsløst at aflevere opgaver, som ingen nogensinde kigger på. Og hvis det er sådan på nogle uddannelsessteder, må jeg tage afstand fra det.

Kvalitet handler om, at de studerende gennem undervisning, læsning, evaluering og sparring - med hinanden og med underviseren - hele tiden flytter sig og bliver dygtigere. Jeg har intet problem med, at der ikke gives karakter per hver ti ECTS - sådan er det også på mange andre studier. Men det er uhørt at bede studerende aflevere opgaver, som ingen nogensinde kigger på. Jeg forventer, at underviserne som en selvfølge yder faglig feedback til de studerende løbende i undervisningsforløbet og ved modulafslutningerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler