Folkeskolens leder:
Indhold der er tæt på dit fag!
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Velkommen tilbage til et helt frisk, nyt skoleår. Med masser af gode viljer, besparelser og endnu lidt flere inklusionselever i klasserne i sigte.
Her fra redaktionen har vi også en nyhed til jer. Mange gange har vi spurgt jer læsere, hvad I savner i bladet og på netmediet. Svaret har hver gang været: Indhold, som er tæt på mit fag!
Derfor har vi i ly af sommerferien udviklet seks faglige netværk på folkeskolen.dk. De har overskrifter som dansk, matematik, musik, it i undervisningen, idræt og håndværk & design (se link til højre). Andre fag følger senere. Her vil faglige fyrtårne, som er lærere, fortælle nyt fra faget, samtidig med at journalisterne på redaktionen også leverer fagnære nyheder. Anmeldelser og lærer til lærer om faget er også samlet - og vi håber, at alle vil bidrage med erfaringer og meninger og spørgsmål. Det hele er startet i samarbejde med faglige foreninger, anmeldere og andre, som er skarpe på, hvad der sker lige præcis inden for deres fag.
Vidste du for eksempel, at folkeskolen.dk har 230 artikler om it i undervisningen, 110 anmeldelser, 17 debatindlæg, syv lærer til lærer-artikler og fire blogs? Klik dig ind og bed om at blive holdt opdateret, når der sker noget nyt inden for netop dit fag!
Også i folkeskolen med lille »f« er der lanceret noget nyt, allerede inden klokken ringede ind til første time.
For en uge siden startede undervisningsminister Christine Antorini sin nye store satsning, Ny Nordisk Skole, på det traditionelle Sorø-møde (læs fra side 6).
Den har fået en ret skeptisk modtagelse, og mange spørger, om der ikke bare er tale om varm luft blæst ud på ministerielt papir?
Det er alt for tidligt at sige. Ny Nordisk Skole vil efterligne det nordiske køkken og lade sig inspirere af det fælles nordiske - i stedet for af Singapore og New Zealand. De tre mål for projektet er de samme, som folkeskolen har haft længe: Dygtigere elever, mindre gennemslag for social arv og mere tillid til de professionelle. Det særlige er, at det er et sjældent, men velment forsøg på at få lærerne til selv at finde ud af, hvordan de kan arbejde mod målene via videndeling, roadshows, netværk og selvvalgte projekter.
Der er meget, man kan være skeptisk over for. For det hele står og falder med, om der kan skabes begejstring på skolerne. Det kan være svært, hvis politikerne med den anden hånd serverer lovændringer, inklusion uden støtte og den uendelige debat om, hvorvidt lærerne arbejder nok og på det rigtige tidspunkt!
Men giv det en chance. Der er
masser af problemer, men det er en mulighed for at vise, at der godt kan ske noget i skoleverdenen, uden at det fjernstyres udefra.