Debat
Hvem løser landets problemer, Troels Lund?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Men skal vi ikke aftale, Gordon Ørskov Madsen, at vi pauser denne diskussion, indtil du får dokumentationen i orden. Indtil da fortsætter jeg og mine kolleger arbejdet med at løse landets problemer«.
Sådan skriver du, Troels Lund Poulsen, i et læserbrev i Folkeskolen nummer 13, hvor du kritiserer DLF's formand for overenskomstudvalget, Gordon Ørskov Madsen, fordi han har opfordret dig til at anerkende, at du og dine regeringsfæller har beskåret resurserne til læreruddannelserne markant i jeres regeringstid.
Med vanlig arrogance nægter du at anerkende den dokumentation, Ørskov Madsen allerede har fremlagt.
I stedet bruger du og dine kolleger dagligt folkeskolen som kastebold i en valgkamp, hvor lærere og børnehaveklasseledere dagligt skal lytte til skåltaler, hvor I fralægger jer ansvaret for folkeskolens aktuelle situation.
Kære Troels Lund.
Du og dine kolleger har haft ti lange år til at gøre noget ved sagen. Hvis du og dine kolleger virkelig vil løse landets problemer, får I her et par tip med på vejen:
- Giv læreruddannelsen de rette rammer og resurser til at fremtidssikre folkeskolen
- Genansæt de mere end 3.000 lærere, som jeres økonomiske politik tvinger kommunerne til at afskedige
- Stop de evindelige reformer af folkeskolen, herunder omskrivning af målene for fjerde gang på ti år
- Gen)skab tilliden til lærerne og børnehaveklasselederne som de professionelle i skolen og ræk hånden frem til et ægte og reelt partnerskab om folkeskolen
- Tilbagefør de mange milliarder (svarende til seks procent), som I har beskåret folkeskolen med i jeres regeringstid.
Jeg kunne nok nævne et par andre forhold også, som jeg mener, at du og dine kolleger kunne gøre for at løse landets problemer.
Men lad os holde en pause i denne diskussion, indtil du får argumentationen i orden.
Indtil da fortsætter jeg og mine lærerkolleger med at løse folkeskolens problemer.