Debat
Elevstyring i 6.-9. klasse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ak ja, så vælter KL ansvaret over på eleverne, og erhvervslivet klapper i deres hænder - thi de ved ikke bedre. Man tror, at det betydelige frafald på erhvervsskolerne er folkeskolens skyld. Man foreslår, at klasserne brydes op fra og med 6. til og med 9. Eleverne skal så selv tage ansvar - nærmest udarbejde deres egen målsætning! Så tror man, at det skal »løfte« de svage.
Det er helt klart, at man ikke aner, hvad man har med at gøre - at tro, at det skulle styrke de svage, er mere end naivt. Det vidner klart om, at hverken folkene i KL eller de ansvarlige erhvervsfolk har den ringeste anelse om, hvordan virkeligheden er beskaffen. Modellen kan måske fungere nogenlunde for de dygtigste, men de svageste vil komme til at betale! De vil være fuldstændig prisgivet, når de ikke har en fast lærer at støtte sig til.
Troen på, at eleverne er bedre til at »håndtere« situationen end en professionel, som bruger hele sin tid og al sin energi på at hjælpe, er tegn på, at man har slugt mediernes nedvurdering af folkeskolelærerne råt!
Ikke mærkeligt, at privatskolerne har succes på folkeskolernes bekostning - på trods af samme læreruddannelse.
De har jo fordelen af at kunne optage dem, hvis forældre interesserer sig for skole og uddannelse, og efterlade resterne - som ganske vist udgør det store flertal - i folkeskolen, som er forpligtet til at få det bedste ud af situationen. Det får man så - mærkværdigvis!