Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dorte Madelung skriver i Folkeskolen nummer 12, at vort skolesystem er på vej derhen, hvor den enkeltes udforskertrang styrkes takket være 'overgartnerne' Steen Larsen, Howard Gardner og Daniel Colemann . . . 'og den menige underviser, der tør vise hen til det under, det er at bruge 'hele sig selv' og skabe et læringsmiljø, hvor dette er muligt'.
Og du tilføjer: 'Her kunne vi bruge nogle flere gartnere til at give gode ideer til, hvordan man skaber denne have, dette læringsrum - hvor underet kan ske'.
Jeg kan kun sige: Læs Peter Westmarks artikel i 'Uddannelse' 1999, nummer 7: 'At få øje på sig selv og andre' og Eva Termansens, Lene Thaarups og Kirstine Sort Jensens: 'Læreren som relationsarbejder' i samme tidsskrift.
Det drejer sig om interaktionsbaseret tilnærmelse i pædagogisk arbejde.
Den første artikel gør rede for teorierne om læreren som relationsarbejder, hvorefter tre lærere fra Tårs Skole beretter, hvorledes de har anvendt teorierne i praksis.
Læs og få - som jeg - lyst til at få gennemført et kursus i kollegial supervision på skolen.
Jeg tror, vi er mange, der gerne vil være 'menige undervisere, der tør . . .', men vi må lige have dette 'grønne skud' først.
Derefter tror jeg, vi kan blive vækstfremmende medhjælpere både i egen og i hinandens haver.
Grete Ehrenreich
Frederikshavn