Debat
Interessant læsning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 36, 1997, skrives om 'store forskelle i læsefærdighed mellem klasser'. I nummer 10 i år skrives atter om 'Flere sikre læsere i 1. klasse'. Indholdet i de to artikler er stort set ens.
Forinden havde en journalist en lang samtale med mig om en netop offentliggjort undersøgelse i tidsskriftet 'Pædagogisk Psykologisk Rådgivning' om læseforskelle mellem klasser. Hun spurgte mig om, hvad der var det vigtigste i denne artikel. Hvad den kan 'bruges til'.
Jeg sagde, at det er spredningen mellem klasser i samme kommune og mellem klasser på samme skole, der er interessant. Den viser for eksempel, at på en skole er de fire 1.-klasser næsten lige gode til at læse, mens der på en anden skole er meget store forskelle mellem klasserne. På det kommunale plan er der i 'gode' læsekommuner langt fra top til bund, ligesom der i 'svage' kommuner er langt fra top til bund.
De beskrevne forhold er alle illustreret i nogle pæne diagrammer, men de er ikke gengivet.
Det var det, vi talte om - det, der var virkelig interessant og nyt - og det, der ikke skrives om i artiklen!
Jørgen Christian Nielsen
Smørum