Debat

Hvad skete der med de 18 millioner kroner

Offentliggjort

Min skoledirektør i Århus var inviteret til et møde den 24. februar i år i Viborg. Mødets emne var 'Folkeskolen år 2000', og det var arrangeret af skoledirektørforeningerne fra fire amter, heriblandt Århus.

Min skoledirektør kunne åbenbart ikke selv deltage i mødet og sendte en substitut, som dagen efter udarbejdede et tilsyneladende udmærket og fyldigt referat.

En af DLF's chefer står blandt andet citeret for følgende):

'DLF har iværksat et indsatsområde, der hedder 'Kvalitet i folkeskolen i dialog'. Dette spiller fint sammen med de otte punkter. DLF har skudt 18 millioner kroner ind, der bruges til møder, pjecer med videre (de er næsten brugt)'. Min kursivering.

Så er det bare, jeg spørger: Skal medlemmerne ikke have en orientering om, hvad de 18 millioner kroner er brugt til? Vi har godt nok alle modtaget pjecen om 'Kvalitet i folkeskolen i dialog'. Men der må stadig være lang vej op til de 18 millioner. Trods alt er det kun fire-fem måneder siden, kongressen vedtog det store beløb.

Jeg har ikke mærket meget til det på min skole. Men måske er beløbet ikke brugt, men kun disponeret over? Under alle omstændigheder mener jeg, det nu ville gavne foreningen, hvis der kom en redegørelse i Folkeskolen.

Karl Heinz Mortag

Århus

Svar

Foreningen har etableret en info-base, som alle kredse har adgang til. I basen ligger handleplanen, som blandt andet angiver aktiviteter, der er gennemført eller sat i gang som følge af indsatsområdet. Handleplanen ajourføres løbende, så her kan alle, der har deres gang på et kredskontor, følge projektet.

De 18 millioner kroner er ikke brugt, og der er heller ikke disponeret over alle pengene, men kun over en mindre del. Misforståelsen skyldes måske, at der ved de omtalte møder har været spurgt, om kommunerne kunne søge penge her. Svaret har været nej . . . at pengene skulle bruges til at give lærerne en hjælpende hånd.

Foreningen vil i øvrigt løbende orientere bredt om det videre arbejde med indsatsområdet - også gennem Folkeskolen.

Jørgen Marcher

kontorchef

i pædagogisk kontor

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler