Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Jeg kan ikke forstå, hvorfor lærerne ikke er mere offensive. Hvorfor ikke sige: Det er os, som har forstand på skolen. Lad os bruge vores viden, frem for at sidde og klynke over alle de andre, som tillader sig at tænke på vores vegne,' siger adjunkt Dorthe Pedersen i et interview inde i bladet.
Interviewet handler hverken om folkeskolens indhold eller om pædagogik. Dorthe Pedersen er arbejdsmarkedsforsker ved Handelshøjskolen i København.
Det drejer sig om ny løn. Og det gør interviewet med professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet også.
Ingen af de to eksperter vil entydigt sige, om det vil være en fordel for lærerne at gå over på en anden lønform ved de næste overenskomstforhandlinger. Men de gør opmærksom på, at over halvdelen af de 600.000 kommunalt ansatte skiftede til det nye lønsystem allerede ved de sidste forhandlinger.
Sikkert er det, at der følelsesmæssigt melder sig en række forbehold, og også rationelt er der argumenter, som taler imod.
- Hvordan skal man kunne opnå bedre teamsamarbejde ved at lønne nogle lærere højere end andre?
- Hvorfor skulle en lærer blive mere ihærdig af at få 400 kroner mere end kollegaen?
- Og hvorfor skulle Hansen blive dygtigere af at få 400 kroner mindre, end Jensen, som hun arbejder sammen med, kunne man spørge.
Men - på den anden side - er det mere retfærdigt, at lønnens størrelse bestemmes af post- og cpr-numrene, som det sker nu?
Der er mange spørgsmål, der skal drøftes grundigt. For det er helt sikkert, at det ikke er spor sikkert blot at læne sig tilbage og forlange 'det samme' som nu.
For 'det samme' er ikke det samme om fåår. Både fordi andre kommunalt ansatte skifter over, så de automatiske reguleringer ikke er slet så automatiske. Pengene fosser så at sige ud af lærernes samlede lønsum, fordi løntunge tjenestemænd på slutløn går på pension i hobetal og erstattes af nyuddannede på begyndelsesløn. Man kan altså ikke bare vente og se, for den samlede 'pris', lærerne kan få for at skifte i 2001 vil ikke være den samme som ved et skift i 1999.
Arbejdsgiverne bliver nødt til nøje at finde ud af, hvordan de kan få lønpolitik og lærernes arbejdsforhold til at matche de fælles ønsker om en folkeskole, der kan tilbyde undervisning med høj kvalitet.
Og Danmarks Lærerforenings medlemmer må nøje vurdere, hvordan de bedst muligt kan sikre en fornuftig fælles lønudvikling.
Hvis det er de forkerte beslutninger, der træffes, giver det løn som forskyldt, som ifølge Ordborg Over Det Danske Sprog betyder, 'at man får straf, skam eller vanære for en urigtig eller uklog handling, at man kan takke sig selv for det dårlige resultat.'-th
Læs side 4-9
Det er helt sikkert, at det ikke er spor sikkert blot at læne sig tilbage