Debat

Behov haves

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rundt i kongeriget Danmark findes åbenbart bugnende kommunekasser. Det såkaldte opsving skulle være baggrunden for denne gunstige situation, og dette, sammenholdt med, at der ligger utallige opgaver og venter på løsning i folkeskolen, gør, at det må undre, at midler ikke kanaliseres over i et område, hvor man sågar har indført en ny lov, som stiller helt nye og ressourcekrævende krav. Jeg mener at huske, at Kommunernes Landsforening (KL) havde alverdens gode argumenter for kommunaliseringen af folkeskolen og alle de fordele, denne bragte med sig . . . nu skal der handles! KL afviser tallene og argumenterer noget kryptisk for at holde igen med stigende udgifter til børn og ældre, men alle erkender jo, at folkeskolen har et stort efterslæb på undervisningsmiddelområdet, vi mangler stadig rigtig meget grej til informationsteknologien (IT), og inden vores forskningsminister er færdig med 'slagsmålet med KL' om, hvem der nu skal betale for IT-planen, har vi forpasset meget. Skolens fysiske rammer passer ikke til lovens intentioner, lærerne kræver megen efteruddannelse og så videre. Disse store krav til ressourcer vil givet ikke kunne klares af den enkelte kommune alene trods 'højvande', og mange kommuner har sikkert heller ikke nok på kistebunden, hvorfor staten nødvendigvis må bevilge de nødvendige ressourcer til virkeliggørelsen af den lov, de selv har vedtaget.

Folkeskolen er helt gearet til den pædagogiske udfordring, men pædagogik gør det ikke alene!

Bjarne Danielsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

skoleleder, Brande