Debat

DLF mener: Vi har brug for flere lærere

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen i år er der ikke nok unge, der søger læreruddannelsen. Sammenholder man dette med den udtalte mangel på uddannede lærere, der allerede er i folkeskolen, og som i årene fremover ser ud til at akkumulere væsentligt, hvor vi forventer at mangle 13.000 i 2030 - ja, så har vi et samfundsproblem af dimensioner.

En stærk folkeskole er afgørende for vores velfærd, velstand og demokrati og bygger på en stærk lærerstand.

Vi har brug for, at langt flere søger ind på læreruddannelsen. At langt flere, der i dag underviser på en folkeskole, også tager en læreruddannelse. Derfor har vi brug for en attraktiv læreruddannelse. En uddannelse med flere undervisningstimer, gode praktikker og et studiemiljø, der understøtter den helt nødvendige dannelse og opbygning af lærerrollen. Professionsidentiteten, om man vil.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men det er ikke nok. Vi skal også sørge for at tage os godt af de nyuddannede lærere, så de får mod og lyst til at arbejde i folkeskolen. Vi bør iværksætte langt mere strukturerede og systematiske lærerstartsordninger. Som ny lærer i jobbet bør man have krav på et velbeskrevet forløb, der inkluderer introduktion, vejledning og sparring. En systematisk velkomst til professionen, så man ikke står alene med sine udfordringer.

Sidst, men ikke mindst, bør der være langt mere fokus på arbejdsforholdene i folkeskolen. Man rekrutterer jo ikke blot til en uddannelse, men i høj grad til forestillingen om det arbejde, der venter efter uddannelsen. Et arbejde, hvor man bidrager til at uddanne og danne de kommende generationer. Et arbejde, der i sin substans er noget af det mest givende og tilfredsstillende, når der er rammer, der understøtter den gode undervisning. De rammer bør være et fokus for alle ansvarlige omkring folkeskolen, så vi bidrager til, at lærerne kan lykkes med opgaven. Det er her, kimen til det gode lærerliv og hermed rekruttering og fastholdelse til faget ligger.

Vi arbejder målrettet på at forbedre arbejdsforholdene i folkeskolen, og vigtige mål er nået. Men vi har fortsat brug for, at der investeres i folkeskolen. Her er investering i læreruddannelsen og lærernes efteruddannelse helt vitalt.