Debat

Nyt skoleår

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ung lærer fortalte, at hun og kollegaerne i ugerne før ferien havde brugt rigtig meget tid med pakning af flyttekasser, fordi deres skole skal på midlertidigt ophold på en anden skole. Deres vante skolebygninger skal renoveres. Stort set al den tid, de skulle have brugt på årsplaner og forberedelse, var gået med pakning, og lærerne frygtede nu, at de også skulle bruge de første dage af skoleåret på udpakning og mere flytterod.

Men der var meget varme i stemmen, da hun sagde, at hun sådan glædede sig til at se eleverne her efter ferien. »De møder op med så store forventninger - og de er så glade for at se hinanden igen«. Hun udtrykker noget, som er gældende for lærere generelt. Det er eleverne, der giver arbejdet mening.

Danmarks Lærerforening undersøgte i 2017, hvad det er, lærere mener, der er det gode ved lærerarbejdet. Eleverne og deres udvikling fagligt og socialt var entydigt det vigtigste for alle, der svarede. Det er næppe overraskende - men det er alligevel værd at holde fast i, når vi skal se på, hvordan det kan gøres mere attraktivt at være lærer. For det skal gøres mere attraktivt at være lærer i folkeskolen. Der er mangel på uddannede lærere. Ikke i samfundet, for der er uddannede lærere nok, men der er for få, der ønsker at arbejde i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vores fælles arbejde med KL om en ny start for folkeskolen har netop dette fokus - at få uddannede lærere tilbage til at ønske at undervise i folkeskolen.

DLF's undersøgelse fra 2017 viser, at det netop med eleverne som centrum er muligt at imødekomme læreres ønske om et godt arbejdsliv. Lærerne skal have mulighed for at tage udgangspunkt i elevernes behov, når undervisningen tilrettelægges og gennemføres. Lærerne ønsker, at det er deres viden om de konkrete elever, de har i deres klasser, der er baggrund for de læringsmål, de formulerer. Lærerne udtrykker modvilje mod standardiseret undervisning, fordi den ikke kan imødekomme elevernes behov. De mange centralt fastsatte læringsmål er blevet færre - i hvert fald i lovgivningen, men mange kommuner mangler at følge trop og give skolernes ledere og lærere frihed til at vælge, hvordan de vil bruge for eksempel læringsplatformene.

At være lærer er noget af det mest meningsfulde, der findes - når man får tid og mulighed for at lykkes med opgaven. Og opgaven er ifølge lærerne at kunne indrette undervisningen fleksibelt og have tid til at kunne imødekomme de konkrete elever, man har i sin klasse. De elever forandrer sig hele tiden. Hvert skoleår er helt nyt.