En ny uddannelse trækker ikke fra
Erfaring tæller ikke altid med på plussiden, og nyuddannede kommer ikke bagerst i køen, mener to skoleledere, der søger nye medarbejdere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En af vandrehistorierne om rekruttering på arbejdsmarkedet går på, at arbejdsgivere foretrækker at ansætte nyuddannede medarbejdere med mange års erfaring. Lærerjob i folkeskolen er øjensynligt en undtagelse, for der er langt fra enighed om, at undervisningserfaring er et af de vigtigste parametre, når der skal ansættes nye på en skole. »Det er ikke afgørende, om en ansøger kommer direkte fra seminariet eller har været på arbejdsmarkedet i kortere eller længere tid. Vi ansætter den bedst egnede, og i den sammenhæng er der flere forhold, der spiller ind«, siger Henning Nielsen, der er viceskoleinspektør på Auning Skole, der ligger på Norddjursland.. Skolen er netop ved at ansætte nye lærere. Ifølge Henning Nielsen kan det lige så godt være nyuddannede som lærere, der kommer fra andet job. »Hvis de faglige kvalifikationer er ens, er der flere omstændigheder, som vi ser på, før beslutningen træffes. De personlige egenskaber er vigtige, og det er samme er det, at vedkommende passer ind i skolens kultur. Selvfølgelig kan det spille en rolle, om en ansøger har undervisningserfaring, men det er meget sjældent afgørende«. Skolen har i de senere år ansat mange nyuddannede lærere. For at tiltrække dem har skolen en tutorordning, hvor der er afsat 40 timer det første år til ekstra forberedelse. »Det gør vi for at tiltrække nyuddannede, men under alle omstændigheder spiller det personlige indtryk i forbindelse med ansættelsessamtalen en større rolle end hvornår læreruddannelsen er erhvervet«, siger viceskoleinspektøren. Skoleleder Kirsten Kongsgård Nielsen, Egebjerg Skole i Odsherred, tillægger heller ikke erfaring den store rolle. Skolen søger en ny lærer, og vedkommende kan lige så godt have en splinterny som en godt brugt læreruddannelse. »Det samlede indtryk er afgørende«, siger Kirsten Kongsgård Nielsen. »Helt grundlæggende er de faglige kvalifikationer, og om vedkommende passer ind i samarbejdskulturen. Vi er en lille skole, hvor den enkelte er en stor del af helheden. Derfor er teamarbejde og deltagelse i fællesskab alfa og omega«. Hun mener, at erfaring både kan lægge til og trække fra. »Erfaring kan være fin, men den tæller kun på plussiden, hvis ansøgeren har evnen til at se på sig selv og er parat til at diskutere sit arbejde og sin undervisning. De egenskaber kan en nyuddannet lærer sagtens have«, siger skolelederen.