Debat
Lærertid til undervisning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskoleforligskredsen, regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, har indført deobligatoriskeelevplaner. Målet er at sikre skriftlig evaluering af elevens udvikling. Målet er ikke at genere lærerne, sådan som Hans Jørgen Franks og nogle andre lærere har opfattet det. Når så bredt et flertal i Folketinget træffer beslutning, er det derfor også klart langt over målet at hænge statsministeren og undervisningsministeren personligt ud. Det er Folketinget, som har lovgivet - og som nævnt endog med et meget stort flertal.
Hans Jørgen Franks kritiserer i Folkeskolen nummer 12 mig for at foreslå, at vi inddrager andre faggrupper i folkeskolens arbejde. Det er naturligvis helt i orden at være uenig i forslagene, jeg har netop fremsat dem for at få respons, men jeg har noteret mig, at blandt andre DLF's formand har taget godt imod forslagene, ligesom jeg også har modtaget respons fra lærere rundt omkring i landet. Jeg ønsker at frigøre lærernes tid til undervisningsopgaven i bred forstand, derfor peger jeg blandt andet på, at man kan forestille sig HK'ere til at påtage sig administrative opgaver, mens andre faggrupper eventuelt kan understøtte lærerne for eksempel i forbindelse med konfliktløsning. Kimen til forslagene blev lagt, da en undersøgelse viste, at de fleste lærere ønsker at undervise mere - også i bred forstand. Det kan lærerne naturligvis kun, hvis de frigøres for andre opgaver. Når jeg for eksempel peger på, at også pædagoger kan bruges mere aktivt i skolen, er det jo blandt andet med baggrund i forsøg med helhedsskolen, hvor samarbejdet har fungeret rigtig godt. På andre arbejdspladser understøtter forskellige fagligheder og kompetencer hinanden, det mener jeg også, at man kan i skolen.
Jeg beklager, at lærerne føler sig generet i denne sag. Det har på ingen måde været meningen. Derfor er der også god grund til at gå i dialog om, hvordan vi sikrer, at folkeskolen er et godt sted at være for både elever og lærere.