Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Da tiden for skolerejsers højsæson snart begynder at nærme sig, vil vi dele sidste forårs oplevelser med de stakkels lærere, der skal af sted i år.
Brevet er for længst afsendt til DSB Skolerejser, men de har ikke fundet anledning til at besvare det. Gad vide, om de kan gøre det bare lidt bedre:
Fredag den 1. juni 2001 skulle 40 elever fra Skørping Skole hjem efter en uges lejrskole på Bornholm. Hjemrejsen forløb ikke som forventet, da vi havde fået opgivet et forkert hjemrejsetidspunkt fra København.
Vi havde inden da undret os over, at tognummer og afgangstidspunkt var identiske, specielt da rejsetiden til Skørping ville være en time hurtigere end med et IC3-tog. To opringninger til DSB Skolerejser gjorde vores skepsis til skamme; alt var i skønneste orden - vi kunne roligt lide på Skolerejsers oplysninger.
Der var næsten tre timers ventetid mellem Øresundstogets ankomst og ovennævnte afgang, så vi fik en ekstraudgift på 700 kroner til opbevaring af bagagen på Hovedbanegården - ellers ville vi ikke kunne have udnyttet tiden fornuftigt.
For en ordens skyld spurgte vi endnu en gang i informationen om rigtigheden af billettens afgangstidspunkt og fik at vide, at der på en perronskærm kort inden afgang ville blive vist, hvor toget skulle afgå fra. Efter en strøgtur kiggede vi forgæves efter 16.53, og efter at have kontaktet et par DSB-medarbejdere, hvoraf den sidste udbrød: 'Åhh nej, ikke nu igen!', blev vi gennet ned på perron 6, da det plejede at være derfra, dette tog gik. Vores tog 16.53 var afgået to timer tidligere, 14.56. Vi blev foreslået at tage med et i forvejen overfyldt tog til Århus 16.56, hvor vi alle med nød og næppe fik presset os ind og måtte sidde på mellemgange og ved indgange. Vi forelagde vores problem for togføreren uden at få spor forståelse - det var tydeligvis ikke hans opgave at hjælpe os med at finde en løsning på den sidste del af vores rejse fra Århus til Skørping.
Da vi kom til Århus, var IC3-toget forsinket, så vi fik kastet os ind i det og kom således noget forsinkede og godt irriterede endelig til Skørping.
Vi står tilbage med nogle ubesvarede spørgsmål:
1. Er DSB Skolerejsers personale holdt op med at tænke selv, i tillid til at computerens oplysninger altid er korrekte?
2. Hvis personalet havde gjort sig den ulejlighed at slå tognummeret op på skærmen, ville det rigtige afgangstidspunkt da være fremkommet?
3. Er det vores problem at finde alternative rejsemuligheder, hvis Skolerejsers oplysninger er forkerte?
4. Er rejser med skoleelever prioriteret så lavt, at vi heller ikke fremover kan forvente at blive taget alvorligt, når vi 'undrer' os?
5. Hvis vi havde fået opgivet det rigtige afgangstidspunkt fra København, kunne vi have undgået bøvlet med bagagen og udgiften på 700 kroner til dragerne. Vil DSB refundere dem?
Vi håber på svar inden sommerferien.
Mette Gudum og Hans Hjort
Skørping