Debat

Ligegyldighed over for studerende

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kan med rette sige, at ledelsen af Odense Seminarium står til et 13-tal. De har med en legende elegance forstået at efterleve regeringens tanker om udlicitering, allerede inden dette blev besluttet. Man har nemlig allerede siden studiestart i august formået at udlicitere såvel studieplanlægning som afvikling af timeantal samt respons på deltagelsespligtopgaver til de studerende selv - det må siges at være utroligt 'visionært' - eller hvad?

På Odense Seminarium må der blandt undervisere være en udefinerbar 'dansk-virus', i og med at vor oprindelige underviser blev langtidssygemeldt i oktober. Efterfølgende fik vikaren samme 'virus' - altså også langtidssygemeldt - så vi nu for tiden har en helt tredje vikar, som vi håber har et bedre 'immunforsvar'. Såfremt der havde været bare et minimum af kommunikation blandt de implicerede undervisere/vikarer, kunne man måske nødtvungent acceptere situationen.

Ifølge kriteriet for studieordningen på anden årgang skal der her være flest danskundervisningstimer i hele uddannelsesforløbet. Dette er uheldigvis ikke et krav, vi er stillet overfor &¡133;! Såfremt Statens Uddannelsesstøtte (SU) var proportional med dansktimeantallet, ville vor SU blive betragteligt reduceret.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I forlængelse af området 'litterær analyse' blev der i marts 2001 krævet aflevering af en individuel, skriftlig femsidersopgave. Her forventede vi med rette (ifølge underviseren) en respons, men er nu cirka et år efter blevet orienteret om (uden begrundelse), at vurderingen udebliver, hvilket ikke er særligt betryggende for os eller specielt seriøst fra Odense Seminariums side.

I uge 10 var der planlagt en 'nordisk uge', hvor vi ville få mulighed for at studere og fordybe os i temaet Norden, hvilket var en kreativ ide fra Odense Seminarium. Beklageligvis modtog vi ingen informationer eller blev på anden måde 'oplyst' - facit blev en 'dejlig' uge derhjemme.

Vi føler den omvendte virkelighed - ifølge medier/Undervisningsministerium/seminarier/andre organisationer er der her og nu samt i lang tid fremover behov for flere fagligt kompetente lærere - ikke mindst dansklærere.

Hvis ovennævnte kan sidestilles til landets øvrige seminarier, må vi desværre konstatere, at Danmark på det læreruddannelsesmæssige område kører stærkt dernedad - men vi gør det dog på første klasses niveau.

Camilla Eriksen

Odense Seminarium