Debat
Forundring over lov
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De Studerendes Råd på Skive Seminarium har følgende kommentar til det foreliggende forslag til den nye læreruddannelseslov.
Først og fremmest vil vi gerne rose Ole Vig Jensen for folkeskoleloven af 1993, men samtidig må vi dybt beklage den manglende forbindelse mellem forslaget til den nye læreruddannelseslov og folkeskoleloven. Ifølge folkeskoleloven er det vigtigt at kunne arbejde tværfagligt. Vi mener, at denne evne formindskes ved at fokusere så meget på faglighed og mindre på de brede, debatskabende fag, som jo også er en forudsætning for, at vi er i stand til at arbejde og samarbejde på tværs af fagene.
Vi er i øvrigt dybt forundrede over, at man går i gang med at lave en ny læreruddannelseslov, før man som planlagt har fået evalueret den uddannelse, der trådte i kraft så sent som 1991. Det tyder allermest på, at forslaget er fremsat på grund af den meget diskuterede læseundersøgelse.
Vi mener, at tanken om obligatorisk dansk eller matematik er god. Omvendt mener vi, at hvis obligatorisk dansk som liniefag kun er baseret på nyligt offentliggjorte undersøgelser, er det betænkeligt, da man ikke blot kan bygge en seminarieuddannelse op på tilfældige undersøgelser. Samtidig vil det nu kunne lade sig gøre at blive folkeskolelærer uden at have stiftet bekendtskab med faget dansk, hvilket er meget betænkeligt.
Vi er ligeledes meget bekymrede for den kraftige nedskæring af de pædagogiske fag, som er det grundlæggende fundament for at blive en 'hel' lærer.
I den nye lov er der afsat cirka to uger til faget mundtlig og skriftlig kommunikation og retorik. Dette synes vi er fuldstændig uacceptabelt, idet to uger er alt for lidt til dette fagområde.
Tanken om en styrkelse af praktikken tiltaler os, dog havde vi gerne set en yderligere styrkelse for eksempel i form af en skoleperiode.
Hvis der skal ændres radikalt på læreruddannelsen, er det første, man burde se på, en forlængelse til fire et halv år. Dels til en længere praktik og dels til mere fordybelse som for eksempel et speciale som afslutning på uddannelsen.
For De Studerendes Råd
Laura Weymelka-Pedersen
Skive