Debat

Åbent kursus

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Altså hvor besværligt, når man må friste livet i en af fædrelandets afkroge. Togsammenbrud - forsinkelser - vild taxakørsel og busser, der ikke nås! Mobiltelefon, der lånes af en frisk ubådsmand - for at kunne aftale de nødvendige ændringer i rejseplanen. Og efterfølgende - mellem Hobro og Århus - fælles konsumering af en halv liter whisky, der faktisk var bestemt til senere brug. Alt sammen strabadser, der udstås for at kunne være sammen med kolleger og hovedstyrelsesmedlemmer et par dage. For personligt at tage temperaturen på rigets pædagogiske tilstand.

Men jeg er begejstret! Hvor vi for ganske fåår siden konsekvent talte med uld i munden, når det drejede sig om brugspædagogik, sættes der nu usminkede ord på den pædagogiske hverdag. Og det mest forbavsende: Udmeldingerne er med nuancers forskel ens fra Skagen til Gedser!: Der er ingen sammenhæng mellem mål og muligheder. Mellem det, der kræves af os, og det, vi kan fysisk og psykisk.

Og de absolut kvikke og kompetente hovedstyrelsesmedlemmer - i hvert fald det meste af tiden - var ikke kun modspillere, men snarere fanget i samme accelererende spiral som os andre - og altid omsorgsfulde og lydhøre som arvinger, der besøger en rig, men vanskelig tante!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og så paradokset: Kolleger, der kører på ikke-eksisterende reserver, men fremdeles har gejst og kampmod! For ikke at glemme dem, der trods uoverstigelige, men overståede personlige problemer alligevel rejser sig og udstråler smittende begejstring og kreativitet.

Da må jeg som en nordjysk, pædagogisk arbejdsmand med få og små visioner og topkandidat til et længere ophold på en pædagogisk 'svagbørnskoloni' med beundring kippe med flaget!

Derfor måøvelsen gå ud på følgende: Hovedstyrelsesmedlemmerne skal ikke være pædagogiske gralsvogtere. Kommunikation med folket foregår ikke via Folkeskolen alene!

Eller som pædagogisk hjemmeservice!

Nej, ud af båsen. Mød undersåtterne i løsdrift. Vær sammen med dem i mere end én times enetale og en halv times spørgetid!

Så er der chance for, at både de og vi lærere bliver lidt klogere - forstår hinanden lidt bedre!

Derfor bør åbne kurser og lignende prioriteres over alt andet! For medlemmernes forståelse og opbakning er jo organisationens styrke!

Niels Christian Christensen

Bagterpskolen, Hjørring