Debat

Ferie!

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvor meget underviser lærerne her i Finland?« spurgte en af deltagerne i en dansk delegation, som var til et internationalt møde i Helsinki for undervisningsministre, repræsentanter for lærerforeninger og it-virksomheder. Vi havde benyttet lejligheden til med ministeren og departementschefen at tage på skolebesøg. Rektor for skolen svarede, at lærerne i Finland ikke underviser mere end 24 lektioner om ugen på de lave årgange og væsentligt mindre i udskolingen.

Og så fortalte hun med stærkt engagement om vigtigheden af, at lærere restituerer i sommerferien. I Finland er der ikke kurser og møder i løbet af elevernes sommerferie. Det er vigtigt, at lærerne holder fri, sagde hun. Hun forklarede, at det at være lærer er at sætte sig selv i spil - både som fagperson og som menneske - og hun sammenlignede lærerjobbet med det at stå på en scene som skuespiller og give en masse af sig selv hver eneste dag.

Det var dejligt at høre en leder tale så varmt om sine lærere - og deltagerne i den danske delegation fik noget at tænke over. Den enorme respekt, der er for lærere og deres arbejde i Finland, er uden tvivl medvirkende til, at elever i de finske skoler klarer sig godt fagligt. I Finland er det så eftertragtet at blive lærer, at det kun er hver tiende ansøger, der optages på den femårige læreruddannelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Skolernes resultater kommer af, at der er tillid til lærernes vurdering af eleverne og deres undervisningsbehov, og at der er mulighed for at give eleverne den undervisning, de har brug for. Blandt andet fordi lærerne har tid til at forberede sig grundigt til undervisningen og indrette den, så den passer til eleverne. Tilliden til lærerne betyder også, at de ikke skal bruge tid på at teste eleverne i nationale test. De test, de finske lærere bruger, er nogle, de umiddelbart kan bruge i deres opkvalificering af undervisningen.

Efter sommerferien går alle kredse i DLF i gang med det nye samarbejde med kommunerne, som vi har aftalt med KL ved overenskomsten. Vi skal blandt andet modarbejde den »overstyring« (det var KL's formulering), der er af skolerne. Lærernes professionelle dømmekraft skal være garant for kvaliteten i undervisningen, og vi skal have fokus på at understøtte lærerne i stedet for at styre med oceaner af mål og bevidstløs brug af læringsplatforme.

Vi har holdt en ekstraordinær kongres, hvor vi har aftalt, at vi vil skabe forbedringer på alle arbejdspladser ved hjælp af det nye samarbejde, og vi følger op med en konference for alle kredsformænd og næstformænd kort efter sommerferien.

Men først skal vi holde ferie - god sommer!