Debat
Godmodigt drilleri eller mobning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mobning i skolen er på dagsordenen. Tidligere betød mobning systematisk, gentagen forfølgelse. I dag bruges betegnelsen mobning om alt fra godmodigt drilleri til irettesættelse og ydmygende behandling. Mobning er altså blevet dels et slangord, der bruges i flæng, dels en betegnelse for alvorlige og personlighedskrænkende overgreb. Det sidste skal tages dybt alvorligt.
Vi ved, at vedholdende mobning kan påvirke et menneske hele livet. Vi kan kun tage afstand fra enhver form for mobning i ordets egentlige betydning - uanset om den begås af børn eller voksne. Når det gælder mobning i skolen, kan vi ikke nøjes med at tage afstand. Vi må handle og gøre alt, hvad vi kan for at forhindre mobningen.
Mobning opstår ofte i kølvandet på, at de involverede er i pressede situationer. Børn mobber, når de selv er klemt - voksne, når de er pressede og ude af stand til at mobilisere det fornødne overskud til at håndtere vanskelige situationer. Selvfølgelig er der variationer i årsagerne, lige fra mangelfuld opdragelse til uheldige personlighedstræk, men hvor det lykkes at skabe et undervisnings- og arbejdsmiljø med respekt for hinanden, har mobningen ringe vilkår.
Indimellem er det lærerne, der står for skud og anklages for at mobbe. Læreren er en central person i børns liv. Som voksen med et særligt ansvar for eleverne er det naturligt at forvente, at læreren er en god rollemodel for eleverne. Der opstår mange vanskelige situationer i en lærers hverdag, og læreren må træde i karakter og irettesætte og vejlede. Det kaldes af nogle børn for mobning.
En gang imellem er der belæg for at tale om egentlig mobning. Det er både utilstedeligt og uacceptabelt, og når det sker, skal det stoppes. Hvis læreren mister grebet og overskuddet, er det en helt anden indsats, der skal til for at rette op på situationen. Det nytter ikke blot at anklage, men kræver både åbenhed og en vurdering af, hvad der skaber de dårlige relationer. Ledelsen har et stort ansvar for at hjælpe både elever og lærer med at komme videre.
Mobning er uacceptabelt. Vi kan og vil ikke forsvare mobning, men det vil være et fejlskud at påstå, at mobning er den fremherskende samværsform i folkeskolen. Danske børn er generelt glade for at gå i skole. De fleste elever har et nært og tillidsfuldt forhold til deres lærere. Elever med mobningsproblemer hjælpes bedst ved at tage fat i problemet, hvor det konkret er, frem for at generalisere, at lærerne mobber eleverne.
»Hvor det lykkes at skabe et undervisnings- og arbejdsmiljø med respekt for hinanden, har mobningen ringe vilkår«.