Debat
Test er alt andet end en farce
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
It-administrator John Rasmussen kalder i Folkeskolen nummer 11 det en farce, at vi nu bruger det næste år på at forbedre opgaverne i de nationale test.
Testene er ellers blevet til på et alt andet end muntert grundlag - blandt andet den sørgelige kendsgerning, at halvdelen af de tosprogede elever læser så dårligt, at de har svært ved at klare sig på en ungdomsuddannelse. Og for alle elever viste Pisa-resultaterne fra 2006, at 16 procent mangler funktionel læsekompetence.
Testene er indført, for at lærerne løbende kan konstatere, hvem der har brug for hjælp, så der kan sættes ind med relevante, faglige aktiviteter. De kan give et sikkerhedsnet under de mest udsatte elever - og være med til at pege på, hvor de bedste kan få flere udfordringer.
Men testene skal ikke hastes igennem. De skal løbende udvikles, så de får den rette kvalitet. Allerede i efteråret bad jeg derfor en gruppe forskere evaluere den første udgave af testene. Forskerne sagde god for selve testmetoden, men anbefalede justeringer og ændringer af testopgavernes indhold.
Jeg har lyttet til forskernes råd, og 2008 bliver nu brugt til at forbedre opgaverne. Mange skoler deltager ganske rigtigt lige nu i afprøvningen af nye opgaver, og det skal de have tak for. Planen er, at der fra næste år igen vil kunne gennemføres test på alle landets folkeskoler.