Anmeldelse
Hvorfor skal vi have kristendomskundskab i skolen?
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Hvorfor skal vi have kristendomskundskab i skolen?" Et stort spørgsmål, som ikke kan besvares fyldestgørende i et hæfte på 24 sider. Det er derfor en lidt tom og mærkelig fornemmelse, man som læser sidder tilbage med efter at have læst hæftet.
Fakta:
Titel: Hvorfor skal vi have kristendomskundskab i skolen?
Forfatter: Heidi Friborg Christoffersen
Sider: 24 sider
Type: Hæfte
Forlag: Skole og samfund
Først ridses de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder op og gennemgås meget kort. Dernæst kommer der i stikordsform nogle forslag til, hvordan man kan undervise i faget. De er til gengæld rigtig gode og detaljerede.
Evaluering bliver også vendt, og her kommer en udtalelse, som kan bifaldes: Pensum i kristendom i overbygningen er efterhånden så stort, at der må påregnes noget hjemmearbejde for at kunne nå det.
Det er måske her, vi står med den største udfordring i de nye prøvefag. Vanens magt skal brydes, nu er det ikke kun fyldfag, men kræver en større indsats af både lærer og elev.
På den baggrund er det et relevant hæfte, som kan sendes med eleverne hjem, så forældrene kan være en stor del af samarbejdet omkring kristendomskundskab. Forældreopbakning er vigtigt, hvis fagets status skal højnes hos både lærere og elever.
Signalværdien er altafgørende, og det er dette hæfte med til at sætte i centrum. Men for den enkelte lærer i dagligdagen kan man lige så godt skimme Fælles Mål igen.
Litteraturlisten bag i hæftet er et plus, den er yderst anvendelig.