Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
LO's næstformand, Tine Aurvig-Huggenberger, gav i Politiken den 5. marts opbakning til regeringens skolepolitik. Avisen kunne ikke finde plads til mit svar, så her er en forkortet version:
Tine Aurvig mener, at elevernes faglige kundskaber styrkes, hvis der indføres en række centralt udarbejdede obligatoriske, nationale test i folkeskolen. Hun forestiller sig, at »alle de børn, der viser sig at have besvær med testene, skal tilbydes ekstra undervisning, så de kommer på niveau med deres kammerater. Hermed bliver testene en kæmpe håndsrækning til de elever, som ikke får tilstrækkelig støtte til skolearbejdet derhjemme«.
Jeg spørger: Tror LO's næstformand, at man kan være dansklærer for 24 elever i 4. klasse uden at vide, at nogle af dem er bagud med læseindlæringen? Tror hun, at læreren så bare kigger væk, eller tror hun, at læreren har søgt om hjælp til disse elever enten som specialundervisning eller som en tolærerordning, et læsekursus til eleven eller et kursus til læreren selv for at blive bedre til at lære eleverne at læse? Hvor tit tror Tine Aurvig, at den slags anmodninger bliver imødekommet på skolen, og hvorfor skulle der pludselig - efter at man har taget en obligatorisk test - være langt flere midler og muligheder på skolen til at give ekstraundervisning til de elever, som ikke kan få hjælp derhjemme?
Når Tine Aurvig med rette er bekymret for de svage elever, så kunne hun også bakke op om DLF's forslag - for eksempel om bedre læseundervisning.
Jeg er enig med Tine Aurvig i, at det er uacceptabelt, at op mod 40 procent af eleverne dropper ud af erhvervsskolerne. Men tror LO virkelig, at indførelse af nationale test i folkeskolen vil ændre afgørende ved det? Mon ikke manglende praktikpladser og nedslidte og overbelastede erhvervsskoler kan være en medvirkende årsag til det store frafald?
Finland, som alle ser op til, har ingen test. I Norge har den nye socialdemokratiske regering netop skrottet den tidligere borgerlige regerings test-skoleforslag. Der er intet belæg for, at indførelse af test giver et højere fagligt niveau. Test hjælper ikke LO-medlemmernes børn.