Debat

Hvad er meningen

»Danske Kommuner« tillægger DLF et ledelsessyn, der bedst kan betegnes som en karikatur

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For 14 dage siden var »Danske Kommuner«, som er KLs pendant til DLFs Folkeskolen, stort set lavet om til et temanummer om arbejdstidsforhandlingerne med Danmarks Lærerforening. Efter at have pløjet sig gennem syv-otte sider om arbejdstidsforhandlingerne, herunder lederen, stillede mange spørgsmålet: Hvad er meningen?

Lederen tillægger DLF et ledelsessyn, der bedst kan betegnes som en karikatur. Det påstås, at vi vil reducere skoleledelse til stort set at handle om administration. Sikke noget vrøvl. Vi har tværtimod lagt op til en arbejdstidsaftale, der vil minimere tiden til administration. Vi frigør dermed ledelsestid, så det bliver muligt for skolelederen at lede i forhold til opgaveløsningen i stedet for at lede på tidsforbruget. Enten har lederskribenten ikke sat sig ind i vores ledelsessyn, eller også skriver han mod bedre vidende. Uanset hvad årsagen er, sidder jeg tilbage med spørgsmålet: Hvad er meningen?

Det er i øvrigt en højst ejendommelig form for journalistik at tillægge andre nogle kontroversielle synspunkter, uden at de selv får mulighed for at kommentere dem. Jeg har ladet mig fortælle, at det strider mod almindelig god journalistisk etik. Ingen i DLF er blevet spurgt om vores ledelsessyn, inden »Danske Kommuner« skrev sin leder. Vi havde intet kendskab til indholdet, før vi læste artiklerne i bladet, og da vi samme dag forsøgte at få et læserbrev i næste nummer, fik vi at vide, at deadline var overskredet. Hvad er meningen?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Som bekendt måtte vi i efteråret konstatere, at det ikke ville være muligt at nå en aftale inden for det fastsatte tidsrum. Vi var imidlertid enige om, at der ikke var tale om et sammenbrud i forhandlingerne, vi var tværtimod enige om at gennemføre nogle politiske drøftelser forud for nye forhandlinger. Begge parter ønskede tid til disse drøftelser, men »Danske Kommuner« valgte åbenbart at drage sine konklusioner, inden drøftelserne havde fundet sted. Hvad er meningen?

Vi ønsker ikke at deltage i karikaturtegningen. Det er sagen alt for vigtig til. Vi har i stedet inviteret »Danske Kommuner« til at besøge lærere og ledere på en skole, der arbejder efter en aftale, der bygger på samme principper, som er indeholdt i vores ønsker til en ny arbejdstidsaftale. Vi er overbeviste om, at det vil vise, at vi ikke er talsmænd for »ledelsesresistente« lærere, men at vi tværtimod er talsmænd for at skabe rammer for god og konstruktiv ledelse i folkeskolen.

Vi mener, at en ny arbejdstidsaftale skal skabe gode rammer for arbejdets tilrettelæggelse overalt i landet til gavn for lærerne, lederne og kommunerne, men først og fremmes til gavn for skolen og eleverne. Det mål er så vigtigt, at vi naturligvis ikke lader os blæse omkuld af en artikelserie i »Danske Kommuner«.

Anders Bondo Christensen er formand for DLF