Debat

Skolen og harmonisering

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 9 i artiklen 'EU satser på uddannelse' kan man læse, at EU-Kommissionen har planer om at harmonisere uddannelsessystemerne i de 15 medlemslande. Man vil måle og sammenligne for derefter at have ret til at komme med ændringsforslag for den fremtidige uddannelsespolitik i de 15 medlemslande. Det står meget klart, at: 'Planen er ikke at foretage en forholdsvis ufarlig sammenligning a la OECD, men rent faktisk en proces, der giver Kommissionen ret til at stille forslag til forbedringer og konkrete, fælles mål'. Spørgsmålet er bare, om det bliver forbedringer for folkeskolen, eller det bliver ændringer mod skolesystemer som i Frankrig og Finland, hvor stadige evalueringer og prøver hænger som en trussel over elevernes hoveder.

Et andet spørgsmål er, hvordan vi skal sammenligne os med hinanden. Er det ud fra fagudbud, eksamenskvotienter eller noget helt tredje. Ifølge artiklen er der allerede konkrete planer på bordet for harmonisering, så det gælder om at reagere nu. Men generelt vil et EU-styret uddannelsesvæsen betyde beslutninger langt fra den enkelte skole, lærer og elev og betyde, at det kommunale demokrati vil miste indflydelse.

Personligt vil jeg godt spørge DLF, om den har en mening i denne sag? Vil den kæmpe imod denne udvikling? Eller skal vi opleve, at min fremtidige arbejdsplads skal styres af embedsmænd fra Bruxelles, som ingen erfaring har med det danske skolevæsen og aldrig vil møde en dansk folkeskolelærer eller -elev? Min klare holdning er, at hvis ikke DLF spiller klart ud i denne sag og fordømmer udviklingen, så er mit medlemskab som studerende og fremtidig lærer i DLF til revision.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Allan Andersen

lærerstuderende, Århus

Svar

DLF har den krystalklare holdning, at skolesystemerne i EU ikke skal ensrettes og styres fra Bruxelles. Så kort kan det siges.

Det er muligt, at den pågældende artikel i Folkeskolen giver det indtryk, at EU nu ønsker at harmonisere uddannelsessystemerne i medlemslandene. Det er imidlertid ikke rigtigt. EU har ikke kompetence til at gennemføre ændringer i det enkelte lands uddannelsessystem eller indhold heri.

Jeg synes i øvrigt også, at artiklen ville være blevet bedre, hvis den havde fortalt om DLF's holdninger og arbejde i forhold til EU-samarbejdet.

I DLF er vi selvfølgelig positive over for erfaringsudveksling på tværs af landegrænserne. Men vi er på vagt, hvis nogen forsøger at drage mere vidtgående konklusioner, end samarbejdet kan bære. Det er en af grundene til, at vi har en fast repræsentant i Bruxelles.

Hovedstyrelsen følger i øvrigt løbende den politiske udvikling i EU på undervisningsområdet.

Anni Herfort

formand for DLF