Debat
Pengene kan bruges bedre
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med interesse har jeg fulgt debatten om modersmålsundervisningen, og jeg er blevet bestyrket i min hidtidige overbevisning og erfaring.
I mit hjem havde vi i perioder af forskellig varighed børn fra fremmede lande, når disse var i nød. Vi havde børn fra Finland, Holland, Norge, Sydslesvig, Frankrig. De, der var her længst, gik i almindelig skole med min søster og mig. Der var selvsagt ikke nogen form for modersmålsundervisning. Mine 'nye søskende' erfarede meget hurtigt, at hvis de skulle deltage i legen og i kammeratligt samvær, så skulle de meget hurtigt lære sproget, ellers kunne de ikke være med. Det var learning by doing.
Vores finske dreng Matti, som var hos os i næsten to år, gik også med til klassens engelskundervisning, og det gik ganske udmærket.
Han fik hverken traumer, rynker i panden eller på anden måde skader på hverken sjæl eller legeme, han lærte dansk på rekordtid, han havde sin egen sprogmelodi, men også det blev efterhånden bedre.
Frederik Jakobsen
Korsør