Debat

Klare Mål for natur/teknik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved indførelsen af natur/teknik i 1993 sagde Folketinget med et markant udtryk, at faget skal 'kendes på sine særlige eksperimenterende og udforskende arbejdsformer'. Men hvad ser vi nu med Klare Mål? En kraftig drejning tilbage mod det småsnakkende, boglige og teoretiske orienteringsfag, der med rette forsvandt i 1993. De nye delmål om, hvad eleverne forventes at kunne og vide, vrimler med udtryk som beskrive, fortælle om og redegøre for, mens der er langt mellem ord, der peger mod naturfagligt arbejde med hånd og hoved, som at undersøge. I det udkast til delmål, der blev sendt til høring i efteråret, optrådte tolv gange en vending om, at eleverne skulle kunne undersøge og beskrive eller undersøge og redegøre for. I slutversionen er de to ord 'undersøge og' strøget i samtlige tolv tilfælde. En tilfældighed?

Og hvad er det så, eleverne skal kunne beskrive? Efter 2. klasse(!) er det enkle fænomener, for eksempel lys i en pære. Hvad vil det dog sige? Når man trykker på kontakten, lyser pæren i loftet? Eller: Når den elektriske strøm går gennem glødetråden, afgiver elektronerne energi til denne, så den opvarmes?

To lige urimelige forslag. Hvad der burde have stået, var vel snarere, at eleverne skulle kunne få en lommelampepære til at lyse ved hjælp af et batteri og nogle ledninger. Det er i hvert fald sådan, man har arbejdet i faget i 2. klasse indtil nu. Formuleringer af mål i naturfag i andre lande afspejler tydeligt erkendelsen af, at viden og færdigheder kommer til udtryk ikke kun i det, eleven kan sige, men også i det, den pågældende kan gøre.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Denne erkendelse findes også her i landet. Det er cirka 20 år siden, at folkeskolens afgangsprøve i fysik/kemi blev ændret fra en femtenminuttersoverhøring i et spørgsmål, eleven havde trukket, til en totimers praktisk prøve. Ændringen skete, fordi man var klar over, at man kunne få et langt dybere og bredere indtryk af elevens faglige indsigt, viden og færdigheder. Også på den baggrund er det deprimerende at møde det forældede fagsyn, som Klare Mål for natur/teknik er udtryk for. Meget andet er ejendommeligt.

En stor del af de tekniske emner forsvinder fra faget, mens det geografiske navnestof svulmer. Men orientering i 3.-5. klasse er afskaffet. I natur/teknik er det andre, men ikke mindre vigtige dele af geografien, der hører naturligt og selvfølgeligt til. Klare Mål er blevet til i stor hast, i et meget lille miljø, og uden at der var præcedenser - her i landet altså! Meget går mod Folketingets intentioner med faget. En revision bør komme hurtigt.

Carl Jørgen Veje

tidligere lektor på Lærerhøjskolen