Debat
Ikke lovet for meget
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg håber, det rykker lidt i ansigtsmuskulaturen på ansvarlige hovedstyrelsesmedlemmer, når Dafolo søger at forklare indsatsen vedrørende udviklingsprojektet. DLF har ondt i medlemsskaren, så Dafolo har lovet at få tag i hvert enkelt medlem af DLF-familien, skabe dialog og fokusere på 'det enkelte medlems tanker, erfaringer og viden' for at sætte det enkelte medlem 'i centrum for udviklingen og forandringen af DLF'.
Dafolos Per Østergaard skriver i et læserbrev (Folkeskolen nummer 11) til undertegnede, at disse postkortsvar 'med garanti vil tilføre noget til foreningens udviklingsprojekt'.
Hvem anfægter det, og så har firmaet i hvert fald ikke lovet for meget. Men hvad? Så vidt jeg læste hovedstyrelsesreferatet, blev man kun klogere på noget, man i forvejen vidste i den forsamling. Hvis det ikke forholder sig sådan, ville det være rart, om den eller de politisk ansvarlige kunne sammenfatte, hvad man blev så meget klogere på, fordi man modtog et tusinde og fire hundrede postkort, et meget ringe respondentantal i forhold til mulige. Dafolo beskriver postkortaktionen som en 'dialog', men det er svært at vide, om det ord nu stammer fra et kvalitativt/fænomenologisk studium, eller det tilhører kategorien 'politisk svar'.
Det forholder sig nemlig sådan, at firmaet synes, at mit læserbrev 'Famling i blinde' (Folkeskolen nummer 10) opfordrer til et politisk svar. Det må få kindflæsket til at bævre endnu mere i den politiske forsamling hovedstyrelsen, fordi Dafolo nu går DLF-politikerne i bedene på dette område, da det ikke er til at se nogen som helst forskel på Dafolo-svar og et politisk svar. Et fagligt svar fra Dafolo ville redegøre for det metodiske og de teoretiske overvejelser, der førte til postkortmetoden, og der er forhåbentlig i hovedstyrelsen på samme måde gjort rede for spørgeskemaundersøgelsen med mul-tiple-choice-valgene for den enkelte lærer. Det er en rystende svarprocent for postkortet og næppe meget bedre med skemaerne. Kunne det tyde på en halvakademisk faglighed, som DLF betaler for i dyre domme, siden selv højt motiverede lærere bliver det manglende led i kommunikationskæden til DLF. Hvad med at bryde kontrakten?
Torben Thomsen
Aars