Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen nummer 10 refererer fra hovedstyrelsens møde, hvor der skulle vedtages strategipapirer om arbejdstid. Der var i hovedstyrelsen bred enighed om, at det er forberedelsen, der skal fokus på. Stig Andersen fik tilslutning til en præcisering af, at foreningen skal arbejde for, at der i gennemsnit bruges mindst 30 timer per lærer til individuel tid. Jamen, det er jo netop, hvad tilbagefaldsreglen i aftalen foreskriver.
Tænk at bruge tid på at vedtage noget, der allerede er vedtaget!
Jeg er godt klar over, at en undersøgelse har vist, at der i gennemsnit kun er brugt 27 timer til formålet. Det må skyldes, at foreningens egne har sovet i timen. Hvis det er arbejdsgivernes skyld, er der jo tale om aftalebrud, og så ordnes sagen vel i retten?
Der skal rettes op på den kolossale skævhed i mængden af forberedelsestid. Men at have 30 timer som mål er latterligt. Forskellen vil være umærkelig. Der må sættes betydeligt højere mål, for eksempel 100 timer.
Finn Sørensen
Allingåbro