Debat
En model, en reform
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På skoleområdet er der etableret så mange tilbud til de unge mennesker, at folkeskolen eller grundskolen bør gennemgå en grundig reform og kun bestå af en obligatorisk børnehaveklasse og 1.-7. klasse. Ja, 7. klasse bør være ældste trin i grundskolen, som ved at sige farvel til 8. og 9. klasse kunne få den ro og de ressourcer, der skal til for at skabe de grundlæggende elementer på næste trin, nemlig 8. og 9. klasse, som skal over i et andet system, man dermed gør treårigt, og der er masser af skoler til sådan et treårigt forløb: efterskoler, produktionsskoler, erhvervsskoler, idrætsskoler, handelsskoler, gymnasier og 10.-klasse-skoler.
Folkeskolen i sin nuværende form er et levn, som ikke længere kan håndtere 8.-10. klasse, hvorfor der skal skabes en helt anden og mere målrettet skole for netop den gruppe. Efter børnehaveklassen og syv år i grundskolen vil et skift gøre godt, så næste trin opleves som en opgradering, en ny og motiverende udfordring og ikke mindst noget individuelt med et personligt ansvar.
Da man flyttede 10. klasse ud af folkeskolen, flyttede interesserede lærere med, og det vil de også gøre med 8. og 9. klasse under en anderledes struktur og opleve en ny undervisningsglæde til inspiration og trivsel for elevgruppen i 8.-10. klasse. Afgangsprøverne fjernes således helt fra grundskolen, hvilket giver en helt anden arbejdsrytme.
Lad skolerne forme disse unge mennesker, som på denne måde meget tidligere får et valg til at kunne tilmelde sig en uddannelse, der passer til den enkeltes forudsætninger og interesser i et moderne samfund. Motiverede og velbegavede elever vil ikke blive fanget i to-tre års sløvhed, men kan komme videre, og elever med faglige svagheder kan opdyrke nye færdigheder, styrke de indlærte og blive motiveret til en større indsats på det faglige område.
Der bliver en større social forståelse hos den enkelte og en stærkere personlig udvikling, så alle vil vinde på en reform. Den skitserede model er mit bud efter 32 år som lærer i folkeskolen, og modellen skal helt sikkert kombineres med andre tanker og idéer, men der skal snart ske noget, hvis folkeskolen skal tiltrække nyuddannede lærere og få unge mennesker/andre med anden faglig baggrund til at søge uddannelsen.
Det er stadig læreruddannelsen, der er forudsætningen for at kunne undervise eleverne i grundskolen, men måske kunne man udvikle en uddannelse, hvor læreruddannelse og andre uddannelser kunne indgå på lige fod, når man taler om at undervise på 8.-10. klassetrin.
Enhver er sin egen lykkes smed, men jeg tror ikke, det vil være lykken for nogen smed at komme ind i folkeskolen, hvis ikke de basale faglige kundskaber og pædagogiske forudsætninger er til stede.
Georg Pindborg
Helsingør
Forkortet af redaktionen