Debat

Efterskoler lokker

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Niels Bertelsen, Kommunernes Landsforening (KL) (Folkeskolen nummer 11).

Du spørger, hvor mange af mine medstuderende der søger stillinger i Vestjylland, Nordjylland og Lolland-Falster. Til dette kan jeg oplyse, at en del af mine medstuderende allerede har fået job og flere af dem endda i de områder, du nævner. Det er desværre bare ikke folkeskolerne, men derimod efterskolerne, der lokker. At det i nogle egne er sværere at skaffe læreruddannede, synes altså ikke at gælde efterskolerne. Fra disse medstuderende erfarer jeg, at de lige så gerne ville have haft arbejde i folkeskolen, men de fravælger folkeskolen, fordi de får bedre arbejdsvilkår hos efterskolerne. Nogle seminarier er nu i en situation, hvor de har problemer med at få antallet af studiepladser fyldt op. Det må altså ikke være attraktivt nok at blive lærer. At dette er et stort problem, må KL da erkende? Her er nogle forslag, som ikke alene vil forbedre lærernes arbejdsvilkår, men også elevernes læring.

Maksimum 23 elever i hver klasse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hurtig indsats over for støttekrævende elever.

Da det ofte er nyuddannede, der har flest undervisningstimer, bør disse naturligvis også have flest forberedelsestimer.

Sørg for, at nyuddannede ikke får et skema med op imod 30 undervisningstimer om ugen.

I forlængelse af dine kommentarer om ikke at hegne folkeskolen ind skal jeg hermed gøre det helt klart, at jeg bestemt ikke ønsker at isolere folkeskolen - tværtimod skal folkeskolen indgå i et tæt samspil med det øvrige samfund. Jeg har derfor naturligvis ikke noget imod, at andre faggrupper inddrages som gæstelærere eller ved virksomhedsbesøg. På de fire år, en læreruddannelse tager, lærer man ikke alene noget om planlægning, udførelse og evaluering af undervisning, børns udvikling og læring, teamsamarbejde, skole-hjem-samarbejde med mere, men man gennemgår også en personlig udvikling, der for mig at se er nødvendig for at skabe et solidt fundament til kvalificeret at kunne tage del i elevernes undervisning og dannelse. Dette fundament får en korrespondent ikke ved at gennemføre et af KL's foreslåede pædagogiske minikurser.

Jesper Volder

lærerstuderende ved Silkeborg Seminarium