Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den 19. februar var en historisk dag, ikke blot for Tvind, men også for dansk demokrati.
Højesterets præsident, Niels Pontoppidan, erklærede, at Tvind-lovens 'paragraf 7 er ugyldig', fordi den er 'i strid med magtadskillelsen i grundlovens paragraf 3'.
'Det er en strålende afgørelse', udtalte Vibeke Larsen, Tvind-lærer og tidligere forstander for den ikke længere fungerende Friskolen i Veddinge Bakker.
Alle 11 højesteretsdommere er enige om, at den særlige Tvind-lov er en grundlovsstridig sammenblanding af den lovgivende, udøvende og dømmende magt.
Ole Vig Jensen vil gå over i historien som den radikale minister, der, ud fra 'hvad man forventede', foranledigede misbrug af den udøvende og lovgivende magt i et sådant omfang, at den dømmende magt for første gang i grundlovens 150-årige historie, for at beskytte borgernes rettigheder og dermed demokratiet, greb ind og ugyldiggjorde Den Vigske Særlov.
I langt de fleste af de 29 år siden Tvinds start i 1970 er friskoler, efterskoler, højskoler og husholdningsskoler blevet drevet med godkendelse og statsstøtte fra Undervisningsministeriet inden for rammerne af loven om frie skoler.
Loven repræsenterer et fornemt udtryk for et samarbejde mellem det offentlige og det private - at mennesker faktisk privat kan indrette skoler sådan, som de synes, skoler skal være i indhold og kvalitet, og kan bakkes op heri af staten.
Tvind-skolerne har hele tiden været statsgodkendte, men med virkning fra den 1. januar 1997 bortfaldt skolernes ret til at modtage statsstøtte i overensstemmelse med særloven herom, vedtaget af det danske Folketing.
Begrundelsen for denne særlov lød frit oversat: De arbejder sammen, dem fra Tvind, og de er ikke 'frie og uafhængige' - og det skal de være ifølge loven.
Folkeskoleloven stiller krav om samarbejde og medansvar i relation til elever, forældre, lærere, andet personale og ledelse.
De fleste vil sikkert være enige i, at verden ikke i fremtiden vil kunne klare sig godt uden samarbejde mennesker imellem.
Set på baggrund heraf virker det klart ganske ulogisk og uacceptabelt, at Undervisningsministeriet i de herrens år 1996-1997-1998 ikke vil acceptere, at Tvind-skolernes ledere og lærere arbejder sammen - og bruger magt og lov for at udradere dette samarbejde.
Men lad os nu - inden for rammerne af loven om frie skoler - bestræbe os på at gøre livet spændende og interessant for os selv og alle andre! Lad os udvikle vor evne til via pædagogikken og didaktikken at skabe selvstændige, initiativrige, tværfagligt stærke, livsduelige og samarbejdsduelige mennesker, der med livsmod kan være med til at føre det moderne, demokratiske samfund ind i det nye årtusinde.
Erik Thyge Nielsen
psykolog, cand.pæd.psych.
Frederikshavn
Ole Vig Jensen vil gå over i historien som den minister der foranledigede misbrug af den udøvende og lovgivende magt.