Debat
Overenskomst og 'lærerkald'
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg er ny i lærerfaget. Har brugt 10-15 år på at nå ind i lærerfaget (prøvet meget andet gennem ti år). At være lærer er som at være landmand, fisker eller præst. Det er en livsstil, et kald. Lærergerningen gennemsyrer livet - børn, fag, pædagogik, opdragelse, værdier med mere. Lærergerningen er ikke et lønarbejde.
Derfor må jeg stemme nej til overenskomstforliget. Vægtningen er skæv. Mere løn, mindre tid. Vi vil - jeg vil - have mere tid og en fornuftig løn. Jeg ønsker tid til at gøre mit arbejde ordentligt, kvalificeret. Tid til at kunne fordybe mig fagligt, pædagogisk og menneskeligt. Hvis jeg stemte ja til forliget, ville jeg sige ja til at arbejde gratis eller blive lønarbejder, som allerede U-, F- og Ø-tiden har tvunget mig henimod. Væk med U-, F- og Ø-tid. Ja til rimelig løn. Ja til, at der hører forberedelsestid med til enhver undervisningstid (1/1), fordi undervisningens indhold og formidlingen er vigtig.
Nej til 'Kvaliteten dumper', som Danmarks Lærerforening har annonceret.
Michael Schlott Hansen
Stenløse
Svar
Jeg er helt enig med dig i, at lærergerningen er mere end et lønarbejde. Den nye arbejdstidsaftale lægger da også op til, at lærerne fremover får tid til og mulighed for at deltage i den pædagogiske udvikling af folkeskolen, og en række Ø-opgaver bliver fremover indregnet i det udvidede undervisningsbegreb. Aftalen giver lærerne et professionelt råderum, og der vil fortsat være mulighed for, at du kan udvikle dig fagligt, pædagogisk og menneskeligt både individuelt og i fællesskab med dine kollegaer.
Men jeg vil godt slå fast, at du ikke skal arbejde gratis. Hvis ikke kommunen vil afsætte de nødvendige ressourcer til, at du kan løse dine opgaver fremover, ja, så skal du ligesom i dag naturligvis ikke udføre dem. Og det er netop denne fokus på kommunens forpligtelser til at drive skole og tage ansvar for sin målsætning, som er en af styrkerne i den nye aftale.
Anni Herfort Andersen
formand for DLF