Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De forskellige politiske udtalelser om overenskomstsituationen har afstedkommet en del kommentarer i Folkeskolen. Jeg kan kun tale på egne vegne, og da mine udtalelser er blevet misforstået, vil jeg gerne slå følgende fast.
Min og den konservative gruppes holdning vedrørende den opnåede aftale mellem Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening er i stikordsform følgende:
- Aftalen er et skridt i den rigtige retning vedrørende at få mere fleksible arbejdsforhold
- Den konservative folketingsgruppe håber derfor, at aftalen bliver godkendt ved urafstemningen blandt lærerne
- Falder aftalen mod forventning, så er det de to aftalepartnere, der har et problem, som de må forholde sig til
- Vi tror og håber, at aftalen bliver godkendt af begge parter, så der ikke bliver behov for nye forhandlinger, konflikt eller eventuelt regeringsindgreb. Skulle det alligevel mod forventning komme så langt, bliver vi selvfølgelig nødt til på det tidspunkt at tage stilling. Det vil vi så gøre. Men heller ikke et øjeblik før.
Vi vil ikke blande os yderligere i en klassisk demokratisk diskussion før en afstemning. Men vi vil godt diskutere lærerens rolle i fremtidens skole.
En god lærer er efter min mening et menneske, der formår at lære fra sig. Når vi taler om folkeskolelærere, er det også et menneske, der forstår kunsten hele tiden at udvikle sig, således at hans eller hendes viden er til størst mulig gavn for eleven.
Er de danske folkeskolelærere gode? Ja, det synes jeg faktisk, langt de fleste er. Og det skal jo nok overraske visse. For det er egentlig noget af et paradoks, når jeg som konservativ politiker på den ene side mener, at vores folkeskolelærere er ualmindeligt dygtige og veluddannede mennesker - og på den anden side advarer om, at kvaliteten af den undervisning, vi byder vores børn, er for dårlig. Men sagen er den, at folkeskolelærerne som gruppe ikke kan gøres ansvarlig for den faldende undervisningskvalitet, der klæder vores børn så dårligt på til fremtiden. Det kan til gengæld de politikere, der har udstukket rammerne for undervisningen. Lærerne er jo tvunget til at udfolde sig inden for disse snærende rammer, om de vil det eller ej.
Men som konservativ politiker ærgrer det mig bare at vide, at vores lærere kunne være endnu bedre, kunne give endnu mere til deres elever, hvis de i højere grad fik mulighed for at tilrettelægge deres arbejdstid efter individuelle behov. Hvis de fik tiden og mulighederne for at udvikle og dygtiggøre sig yderligere.
Det Konservative Folkeparti har i mange år ønsket et opgør med det stive UFØ-system. Systemet, der oprindelig blev indført for blandt andet at sikre fleksibilitet, fastholder lærerne i en bureaukratisk, stiv og administrationstung opdeling af deres tid, som reelt set ikke gavner nogen. Det står i vejen for nytænkning og forbedring af undervisningen. Systemet har simpelthen vist sig at være en fejl. Så lad os dog skifte det ud. Det er den melding, jeg er kommet med. Videre vil vi selvfølgelig ikke gå.
Brian Mikkelsen
uddannelsespolitisk ordfører for De Konservative