Et pionerprojekt

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den kulturuge, som blev resultatet af en 10. klasses projektopgave på Mårslet Skole, må siges at være et pionerprojekt inden for den obligatoriske projektopgave. I hvert fald kender Ulla Sverrild fra Prøvesektionen i Undervisningsministeriet ikke til lignende projekter.

- Det typiske er, at en elev eller to tegner sig for enkelte elementer i projektopgaven. Det er ikke sædvanligt, at alle i en klasse laver et fælles projekt, men det lyder spændende, at Mårslet Skoles projekt indeholder både individuelle, gruppe- og fælles elementer, siger hun og tilføjer:

- Når vi for eksempel på et kursus bliver spurgt om, hvorvidt et fælles teaterstykke kan udgøre projektopgaven, siger vi normalt nej, og at det ikke er meningen med opgaven. Sprængstoffet i disse mere diffuse projektopgaver er ofte lærernes vurdering af elevernes præstation.

Til det svarer projektlærerne fra Mårslet Skole Birgit Frederiksen, Lotte Møller og Søren Fanø, at de tværtimod føler sig bedre rustet til at afgive en skriftlig kritik og en karakter til de enkelte elever efter at have fulgt dem nøje i den fire måneder lange arbejdsperiode.

bille