Debat

Test- og bedømmelsesbiks?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For år tilbage har folkeskolen forladt den relative bedømmelse, og tak for det. Danmarks lærerebedømmer nu hvert år tusindvis af afgangsprøveresultater ud fra undervisningsmål og ikke ud fra, hvordan de andre elever klarer sig. Hvorfor kan Undervisningsministeriet, der betror os denne opgave på grundlag af målbeskrivelser, ministeriet selv har lagt navn til, ikke gøre det samme med de nationale test, som ministeriet og Skolestyrelsen også har ansvaret for?

Vi venter på testresultater, fordi »overliggeren« skal placeres på grundlag af et vist antal resultater; altså en relativ bedømmelse. Mine elevers resultater bedømmes altså ikke alene ud fra, hvad de selv præsterer, men også ud fra, hvordan det er gået i Korsør, Odense og Ringkøbing. Et grundlæggende uretfærdigt princip.

Kære ministerium: Tag nu det ansvar at bruge jeres egne målbeskrivelser, som vi forudsættes at bruge dem i mere komplekse situationer end denne, og læg et niveau på et absolut grundlag. Det ville være fair for alle parter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler