Debat
Skolebibliotekarer uden forberedelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 5 kan man læse, at der er stor tilfredshed med den nye arbejdstidsaftale. Otte ud af ti lærere mener, at aftalen er med til at styrke den professionelle lærer. Det er ganske sikkert rigtigt. Aftalen er, hvis den fortolkes rigtigt, en god aftale.
Men alt for mange steder, i alt for mange lærerkredse og på alt for mange skoler er aftalen, når det gælder skolebiblioteker, ikke god. Fortolkningerne af aftalen er de steder med til at indsnævre skolebibliotekarernes muligheder for at udøve deres profession, og nogle steder bliver skolebibliotekerne sat tilbage i udviklingen - væk fra det, som alle ønsker. Nemlig et velfungerende læringscenter.
Aftaleparterne er enige om, at der til skolebiblioteksarbejdet skal afsættes tid til den fulde opgave, herunder forberedelse og administration. Alligevel findes der nu skolebibliotekarer, der ikke får forberedelsestid til åbningstimerne. Vi ser også skolebibliotekarer, som ikke får deres arbejde med eleverne anerkendt som undervisning. Vi ser også skolebibliotekarer, som ikke længere har tid til administration.
Hvordan et skolebibliotek skal kunne fungere uden forberedelse, uden administration og alene med åbningstimer, er en fuldkommen gåde.
Danmarks Skolebibliotekarer har nedsat et udvalg, der skal undersøge området. Udvalget vil også udarbejde en manual til både kommunale aftaler og lokalaftaler på den enkelte skole.