Debat
Udskyd mundtlige prøver
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg bemærkede, at DLF's formand i efteråret 2007 i Folkeskolen gav udtryk for, at man havde meddelt ministeriet, at det var i orden med mundtlige prøver i den humanistiske faggruppe.
På vegne af hvem udtrykker foreningen dette - og hvorfor?
Lidt læsning i de nævnte fags konferencer på SkoleKom viser hurtigt:
- at frustrationerne er store
- at man ikke tør vente på et eventuelt udtræk
- at man ikke forstår, hvorfor it ikke må anvendes til fordybelse
- at arbejdsbyrden findes for stor.
Nogle lærere føler sig magtesløse i forhold til opgaven.
Hvad med at udskyde disse mundtlige prøver et år, så forlagene kan nå at få deres materialer ud? Det ville lette arbejdet meget, hvis der var nogle kildesamlinger at arbejde ud fra. Som det er nu, må opgaven skønnes at være dobbelt så stor eller mere end det, set i forhold til en situation hvor der var tilgængelige kildesamlinger.
Jeg fandt på nettet en PowerPoint-præsentation, hvor en oplægsholder på et af sine skilte - og i denne forbindelse - havde skrevet:
»Jeg forstår at prøven er til udtræk.
Det betyder, at de opgaver, som jeg kan nå at lave, eventuelt havner i papirkurven!
Halleluja - og Gud bevare Danmark!«
Jeg tror, at denne person meget præcist udtrykker noget, som vi er mange, der føler.
Svar
Danmarks Lærerforening har vedholdende kæmpet mod det prøvekaos, der har præget folkeskolen i de seneste år. Desværre valgte politikerne på trods af advarslerne at gennemføre ændringerne uden hensyn til virkeligheden i klasselokalerne. Da prøverne var politisk besluttet, arbejdede vi for mundtlige prøver i den humanistiske fagblok helt i overensstemmelse med anbefalingerne fra de faglige foreninger.
Anders Bondo Christensen, formand for DLF