Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 9 udtalte jeg, at »mange børnehaveklasseledere blev skuffede, da det nuværende faghæfte kom i 2003, fordi indholdet knap nok levede op til, hvordan de fleste børnehaveklasser fungerede«. Det generede Lise Buhr, der skrev: »Jeg har ikke mødt nogen børnehaveklasseledere blandt de cirka 2.000, jeg repræsenterer, der synes, at kravene er for små i Faghæfte 25«. Hertil siger jeg: Okay, men du har næppe talt med dem alle. I hvert fald ikke med det ganske anselige antal børnehaveklassefolk, som jeg har min information fra.
Selv om både dine og mine informanter er glade for Faghæfte 25, fordi det legitimerede det forhold, at den eksisterende børnehaveklassepædagogik generelt har en høj faglig standard med målrettet kvalificeret undervisning, finder både jeg og mine informanter kravene for diffuse, da langt de fleste børnehaveklasser længe har arbejdet målrettet med skolens fag - blandt andet dansk og matematik - og da Faghæfte 25 kun med vage formuleringer sætter mål for blandt andet temaer, der repræsenterer disse fag. For eksempel målene vedrørende temaet »Sprog og udtryksformer« (dæknavn for faget dansk): »Lytte, fortælle, fabulere og genfortælle med forståelse for, at sproglige udtryk kan være forskellige«. Endvidere: »Indgå i samtale og dialog med bevidsthed om egen rolle« samt »Vise opmærksomhed og interesse for det talte og skrevne sprog og for selv at meddele sig i tal, skrift og tegning og kunne skelne mellem tal og bogstaver«.
Helt ærligt! Disse mål er diffuse, ikke evaluerbare og angiver dimensioner, som i dag udtrykkes i mange børnehaver. For at opnå progression fra børnehave til skole må det faglige niveau i den Ny 1. klasse gerne præciseres - og derfor et nyt faghæfte. Et faghæfte, der ikke blot legitimerer, hvad der aktuelt sker (de fleste steder), men som også peger fremad.